28 29
513357-001513357-001
CZ CZ
ŘADA 390
POPIS
Tlakem ovládané 3/2 ventily řady 390 se samonastavovacími
talíři, NC nebo NO, se skvělou hodnotou průtoku.
V závislosti na verzi jsou ventily vybaveny pístovým
pohonem o prům. 63, 90 nebo 125 mm.
Těla ventilů jsou dostupná v bronzu. Těsnění jsou z PTFE.
FUNKCE
NC - rozpínací (viz příslušný výkres). Ventil je zavřený,
když není 3/2 pilotní ventil NC napájen.
Ventil je otevřený, když je 3/2 pilotní ventil NC napájen.
Vstup tlakové kapaliny pod talířem na otvoru 3 (konstrukce
bránící efektu vodního tlouku).
NO - spínací (viz příslušný výkres). Ventil je otevřený, když
není 3/2 pilotní ventil NC napájen.
Ventil je zavřený, když je 3/2 pilotní ventil NC napájen. Vstup
kapaliny pod talířem na otvoru 3 (konstrukce bránící efektu
vodního tlouku).
!
Min./max. pilotní tlak, přípustný rozdíl provozních tlaků
a teplota kapaliny viz letáky příslušných produktů (ventilů
a pilotních ventilů).
UVEDENÍ DO PROVOZU
Ventily jsou určeny k použití v rámci technických charakteristik
uvedených na typovém štítku. Úpravy produktu lze provádět
pouze po předchozím souhlasu výrobce nebo jeho zástupce.
Před instalací je nutno odtlakovat a zevnitř vyčistit potrubní
systém.
Čtěte veškeré informace na štítku: kód, port, kapalina (typ,
tlak, teplota), pilotní kapalina, pilotní tlak a výrobní číslo.
UPOZORNĚNÍ:
Nepřekračujte bezpečný statický tlak ventilu. Instalaci a
údržbu ventilu smí provádět pouze kvalifi kované osoby.
Montážní poloha
Ventily lze namontovat v libovolné pozici. Pro snadný
přístup k pilotnímu otvoru lze pilotními ovladači o prům. 63,
90 nebo 125 mm otáčet o 360°.
Připojení
Vyjměte z pilotního otvoru plastovou ochrannou zátku (viz
výkresy NC a NO) a dodržte postupy připojení jednotlivých
verzí:
Připojení pilotního ventilu
• k portu 1/8 (pohon o prům. 63 mm), viz leták k pilotním
ventilům.
Dodržte utahovací moment (E) 4 až 5 Nm.
• k portu 1/4 (pohon o prům. 90, 125 mm), viz leták k
pilotním ventilům.
Dodržte utahovací moment (F) 6 až 7 Nm.
• Zátka výfukového otvoru namontovaná výrobcem nesmí
být nikdy odstraněna.
Upevnění na potrubí
Potrubí připojte podle značek na těle; viz schéma zapojení
na štítku ventilu. Lehce namažte samčí závity potrubí
se závitem (v závislosti na použití). Samičí závity ventilu
nemažte. Zajistěte, aby se do systému nedostala žádná
cizí látka.
Abyste se vyhnuli namáhání ventilů, musí být potrubí
správně podepřeno a vyrovnáno. Při utahování nepoužívejte
ventil jako páčku. Klíče umisťujte co možná nejblíže ke
spojovacímu bodu na tělech a potrubí. Abyste zabránili
poškození zařízení, NEUTAHUJTE PŘÍLIŠ připojení potrubí.
ÚDRŽBA
!
Před veškerou údržbou nebo uvedením do
provozu odpojte napájení pilota, odtlakujte ventil
a vypusťte jej, abyste zabránili poranění nebo
poškození majetku.
Čištění
Údržba ventilů souvisí s provozními podmínkami.
Ventily se musí pravidelně čistit. Intervaly mezi dvěma
čištěními se mohou lišit v závislosti na povaze kapaliny,
pracovních podmínek a prostředí, ve kterém probíhá
provoz. Během servisních prací je třeba zkontrolovat,
zda nejsou komponenty nadměrně opotřebeny. Ventily
je třeba vyčistit, pokud zpozorujete zpomalování cyklu
i tehdy, když je v pořádku tlak v pilotu, nebo v případě
zjištění neobvyklého zvuku nebo netěsnosti. V nejhorším
případě může nastat nesprávná činnost, ventil již nemusí
otvírat a zavírat.
Provozní hlučnost
Hlučnost se liší podle použití, kapaliny a ostatních
použitých zařízení. Hlučnost proto musí posoudit ten,
kdo součást uvádí do provozu.
Preventivní údržba
• Uveďte ventil alespoň jednou za měsíc do provozu a
zkontrolujte, zda se otevírá a zavírá.
• Talířová těsnění jsou k dispozici jako náhradní součásti
pro opravy.
Pokud by se během instalace nebo údržby vyskytly
obtíže, nebo byste měli nějaké dotazy, kontaktujte
společnost ASCO Numatics nebo jejího autorizovaného
zástupce.
Řešení potíží
• Chybný tlak na výfuku: Zkontrolujte tlak na vstupní
straně ventilu. Tlak musí odpovídat hodnotám uvedeným
na typovém štítku.
Upozornění: Je nutno dodržovat minimální pilotní tlak
ve ventilu NO (viz příslušné letáky).
• Netěsnosti: Demontujte tělo ventilu a vyčistěte vnitřní
části. V případě nutnosti vyměňte talířové těsnění.
Ujistěte se, že se během procesu do ventilu ani do potrubí
nedostalo žádné cizí těleso.
POKYNY K MONTÁŽI/DEMONTÁŽI
!
Před zahájením údržby nebo generální opravy
vypusťte tlak pilotu, vypusťte tlak z ventilu a vypusťte
z ventilu kapalinu. Během opětovné montáže/instalace
bude nutno systém pilotu znovu natlakovat.
VENTIL NC
1. Odpojte ventil od potrubí (přinejmenším porty 2 a 3),
poté připojte a udržujte tlak pilotu (max. 10 barů).
2. Odšroubujte a odpojte port 3 ventilu a vyjměte těsnění
(položka 8).
3. Uvolněte tlak pilotu.
4. Otočte pohon nebo jádro tak, aby byl dřík ventilu otočen
dvěma ploškami (položka b) k protilehlému portu 2.
5. Přes port 2 zasuňte demontážní klíč (B) a zabraňte
otáčení dříku ventilu. Dejte pozor, abyste při této operaci
nepoškodili sedlo ventilu.
6. Vyšroubujte matici jádra (položka 7) klíčem (C). Vyjměte
matici, jádro a jeho podložky. Vyjměte klíč (B).
CZ CZ
ŘADA 390
!
Ventil NC: po vyjmutí jádra nevpouštějte tlak pilotu
do pohonu, protože hrozí zničení průzoru optického
ukazatele.
V závislosti na konkrétní operaci údržby proveďte násle-
dující činnosti.
Výměna těsniv: fáze 11 až 15 anebo těsnění těla průchodky
(1): fáze 7 až 15.
7. Vyšroubujte tělo průchodky (A) a vyjměte sestavu ov-
ládací hlavy s těsněním (položka 1).
8. Očistěte díly, k nimž jste získali přístup, a vyměňte
těsnění (položka 1).
9. Vraťte sestavu ovládací hlavy zpět na místo a utáhněte
tělo průchodky momentem (A).
10. Opakujte fázi 5 demontáže.
11. Očistěte konec dříku a jádro. Vyměňte těsnění jádra
(položka 4), těsnivo jádra (položky 3 až 5), podložky
(položky 2 až 6) a matici (položka 7).
!
Podložka s větším otvorem patří na stranu ovládací
tyče a ta s menším otvorem patří na stranu matice.
12.Utáhněte matici jádra momentem (C).
13.Vyjměte klíč a vpusťte do pohonu tlak pilotu.
14. Odpojte třetí port a vyměňte těsnění (položka 8).
Utáhněte momentem (D).
15. Odpojte od pilotu tlak a znovu nainstalujte ventil na
potrubí podle postupu uvedeného na předchozích
stránkách.
VENTIL NO
1. Odpojte ventil od potrubí (přinejmenším porty 2 a 3).
2. Odšroubujte a odpojte port 3 ventilu a vyjměte těsnění
(položka 8).
3. Přiveďte tlak pilotu (max. 10 barů) a udržujte jej během
všech následujících operací.
Vyměňte těsniva jádra anebo těsnění průchodky:
viz fáze 4 až 12 výše, udržujte přitom tlak pilotu.
14. Vyjměte klíč a odpojte tlak pilotu.
15. Odpojte třetí port a vyměňte těsnění (položka 8).
Utáhněte momentem (D).
16. Znovu nainstalujte ventil na potrubí podle postupu
uvedeného na předchozích stránkách.
!
Před uvedením ventilu do provozu zkontrolujte
jeho správnou funkci, abyste zabránili zranění nebo
poškození majetku. Zkontrolujte také možné vnitřní nebo
vnější netěsnosti (sedla) pomocí nevýbušné a nehořlavé
kapaliny.