Gumotex Ruby Uživatelský manuál

Typ
Uživatelský manuál
1
Konstrukční kategorie D – „chráněné vody” dle nařízení vlády České republiky č. 174/2005 Sb. a následných
předpisů a v souladu se zákonem České republiky č. 22/1997 Sb. v platném znění a následných předpisů.
Rekreační plavidlo konstruované pro plavbu na chráněných vnitrozemských vodách a v pobřežních vodách,
kde lze očekávat sílu větru dosahující stupeň 4 Beaufortovy stupnice včetně a určující výšku vlny do 0,3 m
včetně, s příležitostnými vlnami výšky do 0,5 m, způsobenými např. míjejícími plavidly.
Člun je vyroben ve shodě s normou ČSN EN ISO 6185-1, typ II.
Související normy: ČSN EN ISO 10087, ČSN EN ISO 10240, ČSN EN ISO 14945.
Příručka uživatele člun RUBY
1. Kontrolní tabulka
(orientační rozměry platí pro nahuštěný stav)
RUBY
Délka (cm) 430
Šířka (cm) 108
Průměr bočních válců (cm) 31
Počet vzduchových komor 3
Max. provozní tlak 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Max. nosnost (kg) 370
Hmotnost (kg) 23
Max. výkon motoru (kW) 4 [5,4 hp]
Max. hmotnost motoru (kg) 28
Max. počet osob 3
Rozměry sbaleného člunu (cm) 65 × 42 × 30
Rozměry kartonu (cm) 76 x 50 x 34
Plavební ponor (cm) 20
Nejvyšší pevný bod nad hladinou (cm) 50
CZ
VERZE 4/2016
1. Kontrolní tabulka strana 1
2. Technický popis 2
3. Pokyny k nafukování člunu 2
4. Plavba na člunu 2
5. Skládání člunu 3
6. Ošetřování a skladování 3
7. Záruční podmínky 3
8. Oprava člunu 3
9. Způsob likvidace výrobku 3
10. Způsob likvidace obalu 3
11. Štítek výrobce 3
12. Upozorně 4
Rejstřík:
Vážený zákazníku,
tato příručka Vám má pomoci snadno a bezpečně ovládat Vaše plavidlo.
Obsahuje podrobný popis plavidla, dodávaného, nebo zabudovaného vy-
bavení, jeho soustav a informace o jeho ovládání a údržbě. Přečtěte si ji,
prosím, pečlivě a seznamte se s plavidlem před jeho použitím.
Pokud je toto Vaše první plavidlo a nebo jste změnil typ plavidla a nejste
s ním dobře seznámen, zajistěte si prosím pro Vaši bezpečnost a po-
hodlí, zkušenosti s obsluhou a ovládáním před Vaší první samostatnou
plavbou. Váš prodejce, nebo národní jachtařská federace nebo klub Vám
rádi doporučí příslušné kurzy nebo kvali kované instruktory.
Nevyplouvejte, dokud očekávané plavební podmínky (síla větru a výš-
ka vln) nebudou odpovídat konstrukční kategorii vašeho plavidla a Vy
a Vaše posádka nebudete schopni v těchto podmínkách plavidlo ovládat.
Uložte, prosím, tuto příručku na bezpečném místě a předejte ji nové-
mu majiteli, pokud plavidlo prodáte.
Příručka uživatele 1
Príručka používateľa 4
Users manual 8
Benutzerhandbuch 11
Manuel de l´utilisateur 15
Manual de usuario 18
Manuale dellutente 22
Handleiding voor gebruikers 25
Podręcznik użytkownika 29
Пособие для пользователей 32
Prohlášení o shodě 36
Obrazová příloha 47
2
UPOZORNĚ
Při použití člunu vždy uzavírejte ventil krytkou. Zamezíte
tím průniku nečistot do ventilu, které mohou být v bu-
doucnu příčinou případných netěsností.
4. Plavba na člunu
RUBY je třímístný univerzální člun s otevřenou zádí pro roz-
manité použití (vodní turistika, rybaření, apod.). Dle vyhlášky
Ministerstva dopravy České republiky 223/1995 Sb. o způso-
bilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách
a jejich následných předpisů může být použit v zóně 4 s vý-
skytem vln o výšce do 0,3 m včetně, s příležitostnými vlnami
výšky do 0,5 m, způsobenými např. míjejícími plavidly. Dle
zákona České republiky 114/1995 Sb. a následných předpisů
je účastník provozu na vodní cestě povinen dodržovat pravidla
provozu na vodní cestě. Nafukovací člun RUBY smí vést oso-
ba bez průkazu způsobilosti, pokud je seznámena s technikou
vedení malého plavidla a v rozsahu potřebném pro jeho vede-
ní též s plavebními předpisy dle vyhlášky Ministerstva dopravy
České republiky 42/2015 Sb. o způsobilosti osob k vedení a
obsluze plavidel (a následných předpisů).
Člun svou konstrukcí umožňuje plavbu na stojatých až mírně
proudících vodách do stupně obtížnosti WW 2. K pohonu se
používají delší kanoistická pádla nebo motor o max. výkonu
4 kW. Při plavbě sedí osoby na určeném místě a musí mít
oblečenou plovací vestu. V případě zalití vnitřního prostoru
č
lunu vodou je možno vodu vylít stažením zástěrky s pružným
lanem (21) pod úroveň dna člunu – viz detail E.
UPOZORNĚ
Před plavbou si ověřte, zda se na řeku, vodní plochu
nebo oblast, ve které se hodláte pohybovat, nevztahují
nějaká zvláštní ustanovení nebo zákazy a příkazy, které
je nutno dodržovat.
Člun není určen na tažení za motorovou lodí, nesmí být
vlečen, smýkán nebo jinak nadměrně namáhán.
Ostré nebo špičaté předměty musí být bezpečně zaba-
leny. Cenné předměty vložte do nepromokavého obalu
a upevněte ke člunu.
Pryžové vrstvě na povrchu člunu škodí sluneční záření,
proto je vhodné člun po každé plavbě uložit do stínu.
VÝSTRAHA
Na velkých vodních plochách (moře, jezera) pozor
na vodní proudy a vítr vanoucí od břehu.
Vzniká nebezpečí znemožnění návratu!
Člun se nesmí používat při ztížených podmínkách,
jako např. snížená viditelnost (noc, mlha, déšť).
Opouštění lodě při převržení je třeba dobře předem
nacvičit na klidné vodě!
Charakteristika stupně obtížnosti WW 2 - mírně těžká:
nepravidelné vlny a proudnice, střední peřeje, slabé vál-
ce a víry, nízké stupně, malé peřeje v silně meandrujících
nebo málo přehledných řečištích
pravidelný proud a nízké pravidelné vlny, malé peřeje, jed-
noduché překážky, časté meandry s rychle tekoucí vodou.
Subjektivní předpoklady pro jízdu na divoké vodě WW 2:
znalost všech základních záběrů vpřed a vzad, řízení
a ovládání lodě. Schopnost posoudit obtížnost a vodní stav.
Znalost jednoduché záchrany. Při delších túrách fyzická
trénovanost, znalost plavání.
2. Technický popis
1. boční válec
2. dno
3. ventil PUSH/PUSH – umožňuje nafukování/vyfukování,
regulaci tlaku a měření tlaku pomocí manometru
4. přetlakový ventil
5. žlutý štítek výstraha
6. štítek výrobce
7. přední paluba
8. pružné lano pro uchycení bagáže
9. sedačka s pěnou
10. úchyt sedáku
11. šroub s plastovou maticí (viz detail A)
12. úchyt bezpečnostního lana
13. bezpečnostní lano
14. kotevní lano
15. trubkové madlo
16. pružné lano s karabinami
17. úchyt D-kroužek
18. úchyt pádla
19. zrcadlo k přichycení motoru
20. úchyt zrcadla
21. zástěrka s pružným lanem (detail B)
22. úchyt zástěrky (úchyt s D-kroužkem)
23. úchytka popruhu pro uchycení baterie
PŘÍSLUŠENSTVÍ DODÁVANÉ S ČLUNEM:
Dry bag 100 l, kompresní popruh na stažení sbaleného člunu,
příručka uživatele se záručním listem, pěnová houba, lepicí
souprava obsahující lepidlo, záplaty, ventilová redukce, 2ks
náhradních šroubů s plastovou maticí pro připevnění sedačky
a zrcadla.
3. Pokyny k nafukování
Rozložte člun. Pomocí šroubů a plastových matic upevněte
sedačky (9) – viz detail A. Pomocí 4 ks delších šroubů a plas-
tových matic upevněte zrcadlo pro uchycení motoru (19) do
úchytů zrcadla (20). Pak připněte zástěrku s pružným lanem
(21) do úchytů zástěrky (22) – viz detail B.
Vzduchové komory nafukujte v pořadí:
dno (1) a poté boční válce (2). K nafukování je vhodná nožní
nebo pístová pumpa s použitím ventilové redukce – viz obr.
č. 2b (redukce je součástí lepicí soupravy). Než začnete na-
fukovat, zkontrolujte stav ventilů. Ventily nastavte do polohy
zavřeno. Obsluha ventilu – viz obr. č. 2. Vzduchové komory na-
foukněte na stanovený provozní tlak. K určení správné hodnoty
provozního tlaku použijte manometr s příslušnou redukcí (voli-
telné příslušenství) – viz obr. č. 2a. Klič k montáži ventilu – viz
obr. č 2c je volitelné příslušenství. Pod přední palubou vznikne
prostor pro uložení bagáže, kterou zajistěte proti vypadnutí
pružným lanem s karabinami (16) – viz detail C. Přívěsný motor
montujte na zrcadlo po úplném nafouknutí člunu. Montáž prová-
dějte tak, aby nedošlo k přivření zástěrky s pružným lanem mezi
těleso motoru a zrcadlo – viz detail D. Baterii motoru je možno
uchytit ke dnu člunu provlečením kompresního popruhu (na sta-
žení sbaleného člunu) úchytkami (23) - viz detail F.
UPOZORNĚ
Maximální provozní tlak ve vzduchových komorách je
0,02 MPa. Zvýšením teploty okolního prostředí (např. vli-
vem slunečního záření) může dojít až k několikanásob-
nému zvýšení tlaku v komorách člunu. Po vytažení člunu
z vody doporučujeme odpustit vzduch ze všech vzdu-
chových komor člunu. Předejdete tím případné destrukci
vzduchových komor. Tlak vzduchu i potom kontrolujte
průběžně.
3
Technické vybavení pro WW 2:
obratné otevřené lodě (slalomový typ), vhodnější kryté
lodě, plovací vesta s minimálním výtlakem 7,5 kg
UPOZORNĚ
Výběru plovací vesty věnujte mimořádnou pozornost.
Plovací vesta musí být opatřena štítkem s informacemi
o nosnosti a certi kátem bezpečnosti.
5. Skládání člunu – viz obr. č. 3
Před složením demontujte sedačky a zrcadlo. Drobné příslu-
šenství uložte v síťovinovém sáčku. Ve člunu nesmí zůstat
ostré předměty. Člun vyčistěte a vysušte. Ze všech komor
vyfoukněte vzduch. Vyfukování lze urychlit rolováním člunu
směrem k ventilům. Vyfouknutý člun rozložte na rovném
podkladu a poskládejte – viz obr. č. 3.
Člun rozlte na plocho. Oba boční válce přeložte v podél-
ném směru napůl tak, aby nepřečnívaly půdorys dna. Potom
člun rolujte z obou stran ke středu. Sbalené poloviny pře-
ložte přes sebe a stáhněte kompresním popruhem. Vsuňte
do transportního vaku, přiložte sedačky, zrcadlo a drobné
příslušenství. Z vaku vytlačte vzduch, konec vaku zarolujte
a sepněte sponami
6. Ošetřování a skladování
Pryžovému nánosu na povrchu člunu neprospívá olej, benzin,
toluen, aceton, petrolej a podobná rozpouštědla.
Po každém znečištění a před uskladněním člun omyjte vlaž-
nou vodou s přídavkem mýdla nebo saponátu. Důkladné
opláchnutí je nutné po použití na mořské vodě.
Vhodné je překontrolovat stav napouštěcích a přetlakových
ventilů. U netěsnícího ventilu je možno s použitím speciální-
ho klíče na ventily vyšroubovat tělo ventilu ze člunu a pročistit
membránu proudem stlačeného vzduchu nebo vody. Před
uskladněním doporučujeme potřít povrch kajaku prostředkem
na ošetřování povrchu člunů, který má čistící účinky, impreg-
nuje materiál proti dalšímu znečťování, popř. vytváří ochran-
ný UV- ltr. K ošetření zásadně nepoužívejte prostředky obsa-
hující silikon. Čistý a suchý člun skladujte na tmavém suchém
místě při teplotě (10–25) °C. Při dlouhodobém skladování se
doporučuje občas člun na 24 hodiny nafouknout, aby se ne-
proležel. Minimálně jedenkrát za dva až tři roky doporučujeme
u člunů provést servisní prohlídku u výrobce v autorizované
opravně.
Pečlivým zacházením a udržováním lze zvýšit životnost člunu.
7. Záruční podmínky
Záruční doba je 24 měsíců a počítá se od data prodeje.
Výrobce poskytuje bezplatnou opravu nebo náhradu za vady
materiálového nebo výrobního charakteru.
8. Oprava člunu
Poškozený člun opravíte snadno i sami pomocí přiložené le-
picí soupravy.
Postup lepení:
na člunu označte poškozené místo, dle jeho velikostí zvolte
záplatu,
povrch záplaty i lepeného místa musí být suchý, čistý, bez
zbytků starého lepidla,
záplatu i poškozené místo odmastěte acetonem nebo ben-
zinem,
na obě lepené plochy naneste tenkou vrstvu lepidla, po za-
schnutí naneste druhou vrstvu lepidla,
po zavadnutí druhé vrstvy přiložte záplatu na poškozené
místo, přitlačte velkou silou a zatižte nebo zaválejte váleč-
kem na rovném podkladu.
U drobných oprav (propíchnutí) je možno člun nafouknout
a pokračovat v plavbě již po 30 minutách, při větších opravách
doporučujeme vyčkat 24 hodin. Složitější opravy doporučuje-
me provádět přímo u výrobce nebo v autorizované opravně.
Záruční i pozáruční opravy zajišťuje výrobce:
GUMOTEX, a. s.
Mládežnická 3062/3a
690 75 Břeclav
9. Způsob likvidace výrobku
Skládkováním na skládkách komunálního odpadu.
10. Způsob likvidace obalu
Karton – recyklace dle symbolů uvedených na obalu
Smršťovací PE-LD fólie (nízkohustotní rozvětvený polyethy-
lén) recyklace dle symbolů uvedených na obalu.
11. Štítek výrobce
Každý člun je opatřen štítkem výrobce s vyznačenými nejdůle-
žitějšími technickými parametry.
Prosíme, dodržujte tyto hodnoty. Zejména nepřetěžujte člun
a dodržujte předepsaný maximální tlak ve vzduchových ko-
morách.
Nákres a vysvětlivky symbolů
maximální provozní tlak
maximální počet osob
maximální nosnost
Vysvětlivky symbolů:
4
Prohlížejte neznámé úseky řek, místa, která to vyžadují
přenášejte.
Nepřeceňujte své schopnosti na vodě, buďte na sebe opa-
trní.
Konzultujte váš zdravotní stav s lékařem dřív, než vyrazíte
na vodu.
Dbejte na doporučení výrobce, pokud se týká používání
tohoto výrobku.
Před použitím tohoto výrobku nepožívejte alkohol a drogy.
Je-li k člunu dodáváno další vybavení, používejte pouze
materiály odsouhlasené výrobcem.
Před použitím tohoto výrobku si přečtěte příručku uživatele.
Uživatel tohoto výrobku musí ovládat základní vodácké do-
vednosti a musí si být vědom rizika, která tento sport zahrnuje.
Záruční list je přílohou této příručky.
12. UPOZORNĚ
Vodácký sport může být velmi nebezpečný a fyzicky nároč-
ný. Uživatel tohoto výrobku si musí uvědomit, že tato činnost
může být příčinou vážného zranění, nebo i smrti. Při používání
tohoto výrobku dbejte na níže uvedené bezpečnostní normy:
Seznamte se se způsobem používání tohoto typu lodi
Zajistěte si školení o první pomoci s osvědčením a výba-
vu pro první pomoc a záchranné/bezpečnostní prostředky
noste vždy s sebou.
Vždy používejte certi kovanou plovací vestu.
Vždy noste odpovídající přilbu, kde to vyžadují podmínky,
řádně se oblékejte podle povětrnostních podmínek; chlad-
ná voda a/nebo chladné počasí mohou být příčinou pod-
chlazení.
Před každým použitím zkontrolujte vaši výbavu, zdali nevy-
kazuje známky poškození.
Nikdy nechoďte na vodu sami.
Nikdy nechoďte na řeku, pokud má zjevně vysoký vodní
stav.
Věnujte pozornost kontrole vodní hladiny, nebezpečným
proudům a povětrnostním změnám, na moři buďte pozorní
ke změnám přílivu a odlivu.
Konštrukčná kategória D – „chránené vody“ podľa Smernice č. 94/25/EC Európskeho parlamentu a rady.
Rekreačné plavidlo konštruované pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách, na ktorých sa dá očaká-
vať sila vetra dosahujúca stupeň 4 Beaufortovej stupnice (vrátane) a určujúca výšku vlny do 0,3 m vrátane,
s príležitostnými vlnami s výškou do 0,5 m, spôsobenými napr. plávajúcimi plavidlami.
Čln je vyrobený v zhode s normou EN ISO 6185-1, kategória II.
Súvisiace normy: EN ISO 10087, EN ISO 10240, EN ISO 14945.
1. Kontrolná tabuľka strana 5
2. Technický popis 5
3. Pokyny na nafukovanie člna 5
4. Plavba na člne 5
5. Skladanie člna 6
6. Ošetrovanie a skladovanie 6
7. Záručné podmienky 6
8. Oprava člna 6
9. Spôsob likvidácie výrobku 7
10. Spôsob likvidácie obalu 7
11. Štítok výrobcu 7
12. Upozornenie 7
Register:
Vážený zákazník,
táto príručka Vám pomôže ľahko a bezpečne ovládať Vaše plavidlo.
Obsahuje podrobný popis plavidla, dodávaného alebo zabudovaného vy-
bavenia, jeho sústav a informácie o ovládaní a údržbe. Prečítajte si ich,
prosím, pozorne a zoznámte sa s plavidlom ešte pred použitím.
Ak ide o Vaše prvé plavidlo alebo ste zmenili typ plavidla a nie ste s ním
dobre zoznámení, kvôli vlastnej bezpečnosť a pohodliu si nacvičte obslu-
hu a ovládanie pred prvou samostatnou plavbou. Váš predajca, národná
jachtárska federácia alebo klub Vám radi odporučia príslušné kurzy alebo
kvali kovaných inštruktorov.
Uložte prosím túto príručku na bezpečnom mieste a odovzdajte ju
novému majiteľovi, ak plavidlo predáte.
Príručka používateľa čln RUBY
SK
VERZIA 4/2016
5
cia je súčasťou lepiacej súpravy). Skôr ako začnete nafuko-
vať, skontrolujte stav ventilov. Ventily nastavte do polohy za-
tvorené. Obsluha ventilu – pozri obr. č. 2. Vzduchové komory
nafúknite na stanovený prevádzkový tlak. Na určenie správnej
hodnoty prevádzkového tlaku použite manometer s príslušnou
redukciou (voliteľné príslušenstvo) – pozri obr. č. 2a.
Kľúč na montáž ventilu – pozri obr. č 2c je voliteľné príslušen-
stvo. Pod prednou palubou vznikne priestor na uloženie bato-
žiny, ktorú zaistite proti vypadnutiu pružným lanom s karabína-
mi (16) – pozri detail C. Prívesný motor montujte na zrkadlo po
úplnom nafúknutí člna. Montáž vykonávajte tak, aby nedošlo
k privretiu zásterky s pružným lanom medzi teleso motora a
zrkadlo – pozri detail D. Batériu motora je možné prichytiť ku
dnu člna prevlečením kompresného popruhu (na stiahnutie
zbaleného člna) úchytkami (23) - pozri detail F.
UPOZORNENIE
Maximálny prevádzkový tlak vo vzduchových komorách
je 0,02 MPa. Zvýšením teploty okolitého prostredia (napr.
vplyvom slnečného žiarenia) sa môže tlak v komorách
člna niekoľkonásobne zvýšiť. Po vytiahnutí člna z vody
vám odporúčame odpustiť vzduch zo všetkých vzdu-
chových komôr člna. Predídete tým prípadnej deštrukcii
vzduchových komôr. Tlak vzduchu priebežne kontrolujte.
UPOZORNENIE
Pri použití člna vždy uzavierajte ventil krytom. Zabránite
prieniku nečistôt do ventilu, ktoré by mohli zapríčiniť prí-
padné netesnosti.
4. Plavba na člne
RUBY je trojmiestny univerzálny čln s otvorenou kormou na
rozmanité použitie (vodná turistika, rybárčenie, a pod.).
Účastník premávky na vodnej ceste je povinný dodržiavavať
pravidlá premávky na vodnej ceste. Nafukovací čln RUBY
smie riadiť osoba bez preukazu spôsobilosti, ak je obozná-
mená s technikou riadenia malého plavidla a v rozsahu po-
trebnom pre jeho riadenie aj s plavebnými predpismi platnými
v danej krajine.
Čln svojou konštrukciou umožňuje plavbu na stojatých až
mierne prúdiacich vodách do stupňa obťažnosti WW 2.
2. Technický popis
1. bočný valec
2. dno
3. ventil PUSH/PUSH – umožňuje nafukovanie/vyfukovanie,
reguláciu tlaku a meranie tlaku pomocou manometra
4. pretlakový ventil
5. žltý štítok výstraha
6. štítok výrobcu
7. predná paluba
8. pružné lano na uchytenie batožiny
9. sedačka s penou
10. úchyt sedadla
11. skrutka s plastovou maticou (pozri detail A)
12. úchyt bezpečnostného lana
13. bezpečnostné lano
14. kotvové lano
15. rúrkové držadlo
16. pružné lano s karabínami
17. úchyt D-krúžok
18. úchyt pádla
19. zrkadlo na prichytenie motora
20. úchyt zrkadla
21. zásterka s pružným lanom (detail B)
22. úchyt zásterky (úchyt s D-krúžkom)
23. úchytka popruhu na uchytenie batérie
PRÍSLUŠENSTVO DODÁVANÉ S ČLNOM:
Dry bag 100 l, kompresný popruh na stiahnutie zbaleného
člna, príručka užívateľa so záručným listom, penová huba, le-
piaca súprava obsahujúca lepidlo, záplaty, ventilová redukcia,
2ks náhradných skrutiek s plastovou maticou na pripevnenie
sedačky a zrkadla.
3. Pokyny na nafukovanie člna
Rozložte čln. Pomocou skrutiek a plastových matíc upevnite
sedačky (9) – pozri detail A. Pomocou 4 ks dlhších skrutiek
a plastových matíc upevnite zrkadlo na uchytenie motora (19)
do úchytov zrkadla (20). Potom pripnite zásterku s pružným
lanom (21) do úchytov zásterky (22) – pozri detail B.
Vzduchové komory nafukujte v poradí: dno (1) a potom boč-
né valce (2). Na nafukovanie je vhodná nožná alebo piestová
pumpa s použitím ventilovej redukcie – pozri obr. č. 2b (reduk-
1. Kontrolná tabuľka
(orientačné rozmery platia pre nahustený stav)
RUBY
Dĺžka (cm) 430
Šírka (cm) 108
Priemer bočných valcov (cm) 31
Počet vzduchových komôr 3
Max. prevádzkový tlak 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Max. nosnosť (kg) 370
Hmotnosť (kg) 23
Max. výkon motora (kW) 4 [5,4 hp]
Max. hmotnosť motora (kg) 28
Max. počet osôb 3
Rozmery zloženého výrobku vo vaku (cm) 65 × 42 × 30
Rozmery kartónu (cm) 76 x 50 x 34
Plavebný ponor (cm) 20
Najvyšší pevný bod nad hladinou (cm) 50
6
Na pohon sa používajú dlhšie kanoistické pádla alebo motor
s max. výkonom 4 kW. Pri plavbe sedia osoby na určenom
mieste a musia mať oblečenú plávaciu vestu. V prípade za-
liatia vnútorného priestoru člna vodou je možné vodu vyliať
stiahnutím zásterky s pružným lanom (21) pod úroveň dna
člna – pozri detail E.
UPOZORNENIE
Pred plavbou skontrolujte, či sa na rieku, vodnú plochu
alebo oblasť, v ktorej sa hodláte pohybovať, nevzťahujú
nejaké zvláštne ustanovenia alebo zákazy a príkazy, kto-
ré je nutné dodržiavať.
Čln nie je určený na ťahanie za motorovou loďou, nesmie
byť vlečený, hádzaný alebo inak nadmerne namáhaný. Os-
tré alebo špicaté predmety musia byť bezpečne zabalené.
Cenné predmety vložte do nepremokavého obalu a pri-
pevnite k člnu.
Gumovej vrstve na povrchu člna škodí slnečné žiarenie,
preto je vhodné čln po každej plavbe uložiť do tieňa.
VÝSTRAHA
Na veľkých vodných plochách (more, jazerá) pozor
na vodné prúdy a vietor vanúci od brehu. Hrozí ne-
bezpečenstvo znemožnenia návratu!
Čln sa nesmie používať v sťažených podmienkach,
napr. znížená viditeľnosť (noc, hmla, dážď).
Opúšťanie lode pri prevrhnutí sa musí popredu na-
cvičiť na pokojnej vode!
Charakteristika stupňa náročnosti WW 2 – mierne ťažká:
nepravidelná prúdnica a vlny, stredné kaskády, slabé valce
a víry, nízke stupne, malé kaskády v silne meandrujúcich
alebo málo prehľadných riečiskách
pravidelný prúd a nízke pravidelné vlny, malé kaskády, jed-
noduché prekážky, časté meandre s rýchlo tečúcou vodou.
Subjektívne predpoklady pre plavbu na divej vode WW 2:
znalosť všetkých základných záberov dopredu a dozadu,
riadenie a ovládanie lode. Schopnosť posúdiť obťažnosť
a vodný stav. Znalosť jednoduchej záchrany. Pri dlhších
túrach fyzická trénovanosť, znalosť plávania.
Technické vybavenie pre WW 2:
obratné otvorené lode (slalomový typ), vhodnejšie kryté
lode, plávacia vesta s minimálnym výtlakom 7,5 kg
UPOZORNENIE
Výberu plávacej vesty venujte mimoriadnu pozornosť.
Plávacia vesta musí byť vybavená štítkom s informáci-
ami o nosnosti a certi kátom bezpečnosti.
5. Skladanie člna – pozrite obr. č. 3
Pred zložením demontujte sedačky a zrkadlo. Drobné príslu-
šenstvo uložte v sieťovinovom vrecúšku. V člne nesmú zostať
ostré predmety. Čln vyčistite a vysušte. Zo všetkých komôr
vyfúknite vzduch. Vyfukovanie sa dá urýchliť rolovaním člna
smerom k ventilom. Vyfúknutý čln rozložte na rovnom podkla-
de a poskladajte – pozri obr. č. 3.
Čln rozložte na plocho. Obidva bočné valce preložte v pozdĺž-
nom smere na polovicu tak, aby neprečnievali pôdorys dna.
Potom čln rolujte z obidvoch strán k stredu. Zbalené polovice
preložte cez seba a stiahnite kompresným popruhom. Vsuň-
te do transportného vaku, priložte sedačky, zrkadlo a drobné
príslušenstvo. Z vaku vytlačte vzduch, koniec vaku zarolujte a
zopnite sponami
6. Ošetrovanie a skladovanie
Gumovému nánosu na povrchu člna neprospieva olej, benzín,
toluén, acetón, petrolej a podobné rozpúšťadlá.
Po každom znečistení a pred uskladnením čln omyte vlažnou
vodou s prídavkom mydla alebo saponátu.
Dôkladné opláchnutie je nutné po použití na morskej vode.
Vhodné je prekontrolovať stav napúšťacích a pretlakových
ventilov. Na netesniacom ventile sa dá s použitím špeciálne-
ho kľúča na ventily vyskrutkovať telo ventilu z člna a prečis-
tiť membránu prúdom stlačeného vzduchu alebo vody. Pred
uskladnením odporúčame potrieť povrch kajaka prostriedkom
na ošetrovanie povrchu člnov, ktorý má čistiace účinky, im-
pregnuje materiál proti ďalšiemu znečisťovaniu, príp. vytvára
ochranný UV lter.
Na ošetrenie zásadne nepoužívajte prostriedky obsahujúce
silikón. Čistý a suchý čln skladujte na tmavom suchom mieste
pri teplote (10–25) °C. Pri dlhodobom skladovaní sa odporúča
čln občas na 24 hodín nafúknuť, aby sa nepreležal. Minimálne
raz za dva až tri roky odporúčame servisnú prehliadku člnov
u výrobcu v autorizovanej opravovni.
Starostlivým zaobchádzaním a údržbou sa dá zvýšiť životnosť
člna.
7. Záručné podmienky
Záručná lehota je 24 mesiacov a počíta sa od dátumu predaja.
Výrobca poskytuje bezplatnú opravu alebo náhradu za chyby
materiálového alebo výrobného charakteru.
8. Oprava člna
Poškodený čln jednoducho opravíte sami pomocou priloženej
lepiacej súpravy.
Postup lepenia:
na člne označte poškodené miesto, podľa jeho veľkosti
zvoľte záplatu,
povrch záplaty a lepeného miesta musí byť suchý, čistý,
bez zvyškov starého lepidla,
záplatu a poškodené miesto odmastite acetónom alebo
benzínom,
na obe lepené plochy naneste tenkú vrstvu lepidla, po za-
schnutí naneste druhú vrstvu lepidla,
po prilipnutí druhej vrstvy priložte záplatu na poškodené
miesto, pritlačte veľkou silou a zaťažte alebo ju zaváľajte
valčekom na rovnom podklade.
Pri drobných opravách (prepichnutie) sa dá čln nafúknuť a po-
kračovať v plavbe už po 30 minútach, pri väčších opravách
odporúčame počkať 24 hodín. Zložitejšie opravy odporúčame
zveriť výrobcovi alebo autorizovanej opravovni.
Záručné a pozáručné opravy zaisťuje výrobca:
GUMOTEX, a. s.
Mládežnická 3062/3a
690 75 Břeclav
Česká Republika
7
maximálny prevádzkový tlak
maximálny počet osôb
maximálna nosnosť
Vysvetlivky symbolov:
12. UPOZORNENIE
Vodný šport môže byť veľmi nebezpečný a fyzicky náročný.
Používateľ tohoto výrobku si musí uvedomiť, že uvedená
činnosť môže zapríčiniť vážne zranenie, dokonca aj smrť. Pri
používaní výrobku dodržiavajte nižšie uvedené bezpečnostné
pokyny:
Zoznámte sa so spôsobom používania príslušného typu
lode.
Absolvujte školenie o prvej pomoci s osvedčením a priprav-
te si výbavu pre prvú pomoc. Záchranné/bezpečnostné
prostriedky noste vždy so sebou.
Vždy používajte certi kovanú plávaciu vestu.
Vždy noste zodpovedajúcu prilbu, ak to vyžadujú podmien-
ky, riadne sa obliekajte podľa poveternostných podmienok;
chladná voda a/alebo chladné počasie môžu byť príčinou
podchladenia.
Pred každým použitím skontrolujte, či výbava nie je poško-
dená.
Nikdy nechoďte na vodu sami.
Nikdy nechoďte na rieku, ak je stav vody zjavne vysoký.
Venujte pozornosť kontrole vodnej hladiny, nebezpečným
prúdom a poveternostným zmenám, na mori sledujte zme-
ny prílivu a odlivu.
Neznáme úseky riek najskôr prezrite, miesta, ktoré to vyža-
dujú prenášajte.
Nepreceňujte svoje schopnosti na vode, buďte na seba
opatrní.
Skôr než vyrazíte na vodu, konzultujte svoj zdravotný stav
s lekárom.
Dbajte na odporúčania výrobcu, týkajúce sa používania vý-
robku.
Pred použitím výrobku nepožívajte alkohol a drogy.
Ak sa k člnu dodáva ďalšie vybavenie, používajte len mate-
riály odsúhlasené výrobcom.
Pred použitím výrobku si prečítajte príručku pre používa-
teľa.
Používateľ tohto výrobku musí mať základnú vodácku zručno-
sť a musí si byť vedomý rizík, ktoré tento šport zahŕňa.
Záručný list je prílohou tejto príručky.
9. Spôsob likvidácie výrobku
Uloženie na skládke komunálneho odpadu.
10. Spôsob likvidácie obalu
Kartón – recyklácia podľa symbolov uvedených na obale.
Zmršťovacia PE-LD fólia (rozvetvený polyetylén s nízkou hus-
totou) – recyklácia podľa symbolov uvedených na obale.
11. Štítok výrobcu
Každý čln je vybavený štítkom výrobcu s vyznačenými
najdôležitejšími technickými parametrami.
Dodržiavajte prosím uvedené hodnoty. Čln nepreťažujte
a dodržiavajte predpísaný maximálny tlak vo vzduchových
komorách.
Nákres a vysvetlivky symbolov
8
2. Technical Description
1. Side tube
2. Bottom
3. PUSH/PUSH valve which allows in ation/de ation, pressu-
re control and measurement by pressure gauge
4. Relief valve
5. Yellow "WARNING" label
6. Manufacturer’s label
7. Bow deck
8. Flexible rope to hold luggage
9. Cushioned seat
Construction Category D – “Internal Waterways” under Directive No. 94/25/EC of the European Parliament
and the European Committee.
A recreational vessel designed for use on internal waterways with an expected wind strength reaching Grade
4 on the Beaufort Scale inclusive and a determining wave height of up to 0.3 metres inclusive, with occasio-
nal waves up to 0.5 metres of height caused e.g. by vessels passing by.
The boat has been manufactured in compliance with the EN ISO 6185-1 Standard, Category II.
Related standards: EN ISO 10087, EN ISO 10240, EN ISO 14945.
1. Table of Speci cations Page 8
2. Technical Description 8
3. In ation Instructions 9
4. Using the Boat 9
5. Storage of the Boat 9
6. Treatment and Storage 10
7. Guarantee Conditions 10
8. Boat Repairing 10
9. Product Disposal Method 10
10. Packaging Disposal Method 10
11. Type Parameters Tag 10
12. Safety Caution 11
Table of Contents:
Dear Customer,
This manual will help you to easily and safely master your vessel.
It contains a detailed description of the vessel, the supplied or built-in
equipment, its sets as well as information about its control and mainte-
nance. Please read it carefully, thereby getting to know the boat before
actually using it.
If this is your rst vessel or you have changed the type of vessel and
do not know this type well, please get acquainted with its maintenance
and control prior to your rst individual use of the vessel so that it is safe
and comfortable.
Your dealer or the National Yacht Federation or club will recommend you
appropriate training courses or quali ed instructors.
Please store this manual in a safe place and hand it over to the new
owner should you sell the vessel.
User’s Manual In atable Boat RUBY
GB
VERSION 4/2016
10. Seat mount bracket
11. Bolt and plastic nut (see Detail A)
12. Safety rope tie-down
13. Safety rope
14. Anchor rope
15. Tube railing
16. Flexible rope with locks
17. D-ring holder
18. Paddle holder
19. Outboard mount transom
20. Transom holder
21. Blanket with exible rope (Detail B)
22. Blanket mount (D-ring holder)
23. Battery xing strap holder
1. Table of Specifications
(Dimensions When In ated)
RUBY
Length (cm) 430
Width (cm) 108
Peripheral cylinder diameter (cm) 31
Number of air chambers 3
Maximum operational pressure 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Load (kg) 370
Weight (kg) 23
Max. engine power (kW) 4 [5,4 hp]
Max. engine weight (kg) 28
Maximum number of people 3
Dimensions – packed in carry bag (cm) 65 × 42 × 30
Package dimensions (cm) 76 x 50 x 34
Draught (cm) 20
The highest anchor above surface (cm) 50
9
ATTENTION
Prior to every use of the boat, check whether it is nece-
ssary to observe any special regulations, restrictions or
rules connected with the river, surface of water or area in
which you aim to operate.
The boat is not designed to be towed behind motorboats,
nor may it be towed otherwise, dragged or in any way
stressed unusually. Sharp edged and pointed items ca-
rried in the boat must be safely wrapped.
Place all precious items into a waterproof container and
fasten it to the boat.
Over time, sunlight adversely affects the rubber coating
of the boat; therefore, it is advisable to store the boat in
shade each time after use.
CAUTION
On large surfaces of water (seas, lakes) pay attention
to water currents and off-shore breezes. Currents and
breezes may make it impossible to return to shore.
The in atable boat should not be used in challen-
ging conditions, such as in reduced visibility (night,
fog, rain).
It is necessary to suf ciently practise abandoning
an overturned boat on calm waters in advance.
Speci cations of the WW 2 dif culty grade - moderately
dif cult:
Irregular waves and rif es, medium rapids, small whirls and
eddies, low vertical drops, small rapids in watercourse with
heavy meandering or poor visibility
Regular ow and low, regular waves, small rapids, simple
obstacles, frequent meanders and fast current of water.
Subjective requirements for WW 2 white-water kayaking:
Knowledge of all basic forward and backward strokes, stee-
ring and command of the boat. Ability to evaluate the dif -
culty of the stream and level height. Knowledge of simple
rescue. Physical tness for longer trips, swimming.
Technical equipment for WW 2:
Agile, open boats (slalom types), boats with decking are
more suitable; a life jacket with a minimum displacement of
7.5 kg
ATTENTION
Pay great attention to your choice of otation life-jacket.
The otation life-jacket should have a tag bearing details
of its otation capabilities and safety certi cation.
5. Storage of the Boat – See Fig. 3
Remove the seats and transom prior to roll-up. Place all small
accessories to the small mesh bag. No sharp object may re-
main in the boat. Clean and dry the boat. Bleed air from all
chambers. The de ation may be sped up by rolling the boat
towards the valves. Once all air has bled, place the boat on an
even surface and roll up – refer to Fig. 3.
Lay the boat at. Fold both side tubes lengthwise so they do
not project outside the contour of the bottom. Now roll the boat
from both ends to the center. Place the folded halves on top
of each other and tie with the compressing strap. Insert the
boat in the transport bag, add the seats, transom and small
accessories. Force the air out of the bag, roll the end of the
bag and tie it with buckles.
ACCESSORIES SUPPLIED WITH THE BOAT
A 100-litre dry bag, a exible strap to hold the folded boat,
user’s manual with the warranty certi cate, a foam sponge,
a repair set with glue, patches, a valve adaptor, 2 spare bolts
with plastic nuts to mount a seat or the transom.
3. Inflation Instructions
Unfold the boat. Use bolts and plastic nuts to mount the seats
(9) – see Detail A. Use 4 longer bolts and plastic nuts to mount
the outboard mount transom (19) to the transom holders (20).
Now attach the blanket with exible rope (21) to the blanket
mount (22) – see Detail B.
In ate the air chambers in sequence: bottom (1) and then the
side chambers (2). Use a foot-pump or piston pump with valve
adaptor to in ate the boat – see Figure 2b (the adaptor is inclu-
ded in the repair set). Check the condition of the valves before
in ating. Set the valves to the OFF position. Valve handling
- see Fig. 2. In ate the air chambers to the stipulated service
pressure. Use a pressure gauge with a corresponding adaptor
(optional equipment) for measuring the correct operating pre-
ssure - refer to Fig. 2a.
Valve installation tool – see Fig. 2c – is optional equipment.
Luggage store compartment under under the bow deck: se-
cure all luggage against loss with exible rope with locks (16)
– see Detail C.
Mount the outboard to the transom only after the boat has in-
ated completely. Make sure the blanket with exible rope is
not caught between the outboard motor body and the transom
during installation – see Detail D. Fasten the battery for the out-
board engine to the bottom by running the compression strap
(to hold the folded boat) through the holders (23) – see Detail F.
ATTENTION
The maximum operational pressure in the air chambers
is 0.02 MPa. If the ambient temperature increases (e. g.
owing to sunlight), the pressure in the air chambers of
the boat can rise rapidly. We recommend releasing some
air from all air chambers of the boat after pulling it out of
the water. Possible destruction of the air chambers will
thus be prevented.
However, do not forget to continuously monitor the air
pressure in the chambers afterwards, too.
ATTENTION
When using the boat, always seal the valves with their
valve caps. This will keep dirt out of the valves. Dirt can-
cause leaky valve seals.
4. Using the Boat
RUBY is a universal, three-seat boat with an open transom
for a multitude of purposes (pleasure cruising, shing, etc.).
Whenever the boat is used on waterways, Waterway Traf c
Rules have to be observed. Operation of
the RUBY in atable boat does not require any licence provi-
ded that the people who operate the boat know the techniques
of small boat operation within the scope necessary for its ope-
ration, as well as the valid navigation rules of the particular
country. The design of the boat permits it to be operated in
standing and slow watercourse of dif culty grades up to WW2.
The vessel may be propelled by long canoe paddles or an
outboard engine with a maximum power of 4 kW. While riding,
all persons must be seated in their designated positions and
must be wearing life jackets. If water becomes present inside
the boat, remove it by pulling the blanket with exible rope (21)
beneath the boat bottom level – see Detail E.
10
6. Treatment and Storage
The rubber surface coating of the boat is sensitive to oils, gas-
oline, toluene, acetone, kerosene and similar thinning agents.
Prior to storing a dirty boat, wash it down with warm soapy
water. Rinse the boat with fresh water after using the boat in
seawater. It is recommended to check the state of the in ation
valves and the safety relief valves.
If a valve is not air-tight, it is possible to unscrew the valve
body from the boat with the use of a special valvekey and cle-
an its membrane with a strong jet of water or compressed air.
Prior to storage, it is recommended to rub the surface of the
boat with an agent intended for the treatment of such surfaces,
which has cleaning properties, and which impregnates the ma-
terial to prevent further dirtying, or which is capable of forming
a protective UV lter.
Never use agents containing silicon when treating your boat.
Store the cleaned and dried boat in a dark, dry place at tem-
peratures of between 10–25 °C. During longterm storage, it is
recommended to in ate the boat for 24 hours from time to time
to avoid fatiguing the fold lines.
It is also recommended to have the boat serviced by the ma-
nufacturer's authorized service station at least once every two
or three years.
Proper care and treatment of the boat will increase its service
life.
7. Guarantee Conditions
The guarantee period is 24 months and is calculated from the
date of sale.
The producer provides cost-free repairs or replacement of
faulty components for material faults or production faults.
8. Boat Repairing
You can easily repair a damaged boat yourselves by means of
the accompanying gluing set.
Gluing:
mark out the damaged area on the boat and choose an
appropriately sized patch;
the surfaces of both patch and place to be glued must be
clean, dry and without traces of old glue;
Degrease the patch and the damaged spot with acetone or
petrol;
spread a thin layer of glue on both surfaces to be glued and
repeat this step once the rst layer has dried;
after the second layer has dried, press the patch rmly on
the damaged place, weigh down or use a rolling pin on
a at surface.
For minor repairs (punctures), it is possible to re-in ate the
boat and continue using it after waiting for approx. 30 minutes;
after more serious repairs, you should wait for 24 hours before
using the repaired boat. Complicated repairs should be per-
formed by the manufacturer or at authorized service stations.
Guarantee repairs and post-guarantee repairs are provi-
ded by the manufacturer:
GUMOTEX, a. s.
Mládežnická 3062/3a
690 75 Břeclav
Czech Republic
maximum operational pressure
maximum number of people
maximum load
Explanation of the symbols used:
9. Product Disposal Method
The product should be disposed of at municipal waste dispo-
sal sites.
10. Packaging Disposal Method
Cardboard – recycle as the indicated symbol directs.
PE-LD plastic wrap (low-density branched polyethylene) – re-
cycle as the indicated symbol directs.
11. Type Parameters Tag
Each boat is provided with its own Type Parameters Tag which
displays the most important technical parameters.
Please follow these values. Above all, do not overload the boat
and maintain the recommended maximum pressures in the air
chambers.
Drawing and legend
11
12. SAFETY CAUTION
Boating sports can be very dangerous and physically deman-
ding. The user of this product must realise that boating sports
activities can cause serious injuries or even death. When
using this product, follow the safety standards speci ed below:
Learn how to use this type of boat.
Undergo certi ed rst-aid training, obtain a rst-aid kit and
always carry rescue/safety equipment with you.
Always use certi ed otation life-jackets.
Always wear an appropriate helmet if the speci c conditi-
ons require it; wear proper clothes according to the speci c
weather conditions; cold water and/or cold weather can
cause hypothermia.
Prior to every use, check your equipment to make sure it is
not damaged.
Never use the boat on water alone.
Never use the boat on rivers with apparently high water
level.
Pay attention to inspecting the water level, dangerous cu-
rrents and weather changes; when on the sea, pay attenti-
on to changes in the incoming/outgoing tide.
Konstruktionskategorie D – „geschützte Gewässer“ nach der Richtlinie Nr. 94/25/EC des Europäischen Par-
laments und Europarates.
Ein für Fahrten in geschützten Binnen- und in Küstengewässern konstruiertes Freizeitboot, wo Wind-
geschwindigkeiten bis einschließlich Beaufort-Stärke 4 und Wellen bis einschl. 0,3 m mit gelegentlichen
Wellen von höchstens 0,5 m Höhe, verursacht von z.B. vorbeifahrenden Wasserfahrzeugen, zu erwarten
sind.
Das Boot wurde in Übereinstimmung mit der Norm EN ISO 6185-1, Kategorie II hergestellt.
Zusammenhängende Normen: EN ISO 10087, EN ISO 10240, EN ISO 14945.
1. Kontrolltabelle Seite 12
2. Technische Beschreibung 12
3. Hinweise zum Aufpumpen des Bootes 12
4. Fahrt mit dem Boot 12
5. Zusammenfalten des Bootes 13
6. P ege und Lagerung 13
7. Garantiebedingungen 13
8. Reparatur des Bootes 13
9. Entsorgung des Produktes 14
10. Entsorgung der Verpackung 14
11. Herstellerschild 14
12. Hinweis 14
Indexverzeichnis:
Sehr geehrter Kunde,
dieses Handbuch soll Ihnen helfen, Ihr Boot leicht und sicher zu beherr-
schen.
Es enthält eine detaillierte Beschreibung des Bootes, der mitgelieferten
oder eingebauten Ausstattung, seinen Aufbau und Informationen über
seine Bedienung und Wartung.
Lesen Sie es bitte sorgfältig durch und machen Sie sich vor dessen Ver-
wendung mit dem Boot vertraut.
Sollte dies Ihr erstes Boot sein oder wechselten Sie den Bootstyp und
sind Sie damit nicht gut vertraut, so sammeln Sie bitte vor Ihrer ersten
Ausfahrt zu Ihrer Sicherheit und Steigerung des Komforts Erfahrungen
mit der Bedienung und Steuerung. Ihr Verkäufer oder die nationale Yacht-
föderation oder ein Yachtklub emp ehlt Ihnen gerne entsprechende Kur-
se oder Instruktoren.
Bewahren Sie bitte dieses Handbuch an einem sicheren Ort auf und
übergeben Sie es dem neuen Eigentümer, sollten Sie dieses Boot
verkaufen.
Benutzerhandbuch Boot RUBY
D
VERSION 4/2016
Inspect all unknown sections of rivers on which you want
to use the boat; carry the boat over all places where it is
necessary.
Do not overestimate your abilities when on the water; be
careful.
Prior to setting off on the water, consult your state of health
with your doctor.
Follow the manufacturer's recommendations concerning
the use of this product.
Prior to using this product, never drink any alcohol or use
any drugs.
If other boat accessories are available, use only the materi-
als approved by the manufacturer.
Prior to using this product, read the User's Manual.
The user of this product must master basic boating skills and
be aware of the risks related to this kind of sport.
The Guarantee Certi cate is attached to this manual.
12
Boden (1) und dann die Seitenschläuche (2). Zum Aufpumpen
ist eine Fuß- oder Kolbenpumpe unter Verwendung einer Ventil-
reduktion geeignet - siehe Abb. 2b (die Reduktion ist Bestandteil
des Klebe-Kits) Vor dem Aufpumpen ist der Zustand der Ventile
zu überprüfen. Ventile in Position "Zu" stellen. Bedienung des
Ventils – siehe Abb. 2. Pumpen Sie die Luftkammern auf den
festgelegten Betriebsdruck auf. Zur Bestimmung des richtigen
Betriebsdruckwertes verwenden Sie ein Manometer mit dem
entsprechenden Adapter (optionales Zubehör) – siehe Abb. 2a.
Der Schlüssel zur Montage des Ventils - siehe Abb. 2c - ist ein
optionales Zubehör.
Unter dem Vorderdeck entsteht ein Raum für die Ablage des
Gepäcks, welches Sie vor dem Herausfallen mithilfe des elas-
tischen Seils mit Karabinerhaken (16) sichern – siehe Detail C.
Den Außenbordmotor montieren Sie an den Spiegel nach dem
vollständigen Aufpumpen des Bootes. Führen Sie die Monta-
ge so aus, dass das Einklemmen der Spritzschürze mit dem
elastischen Seil zwischen dem Motorkörper und dem Spiegel
vermieden wird – siehe Detail D. Die Batterie des Motors kann
am Boden des Bootes durch das Hindurchziehen des Kom-
pressionsgurtes (zum Festziehen des verpackten Bootes)
durch die Halterungen befestigt werden (23) - siehe Detail F.
HINWEIS
Der maximale Betriebsdruck in den Luftkammern beträgt
0,02 MPa. Durch Erhöhung der Umgebungstemperatur
(z. B. durch Einwirken von Sonnenstrahlung) kann es
zu einer Drucksteigerung in den Kammern des Bootes
auf ein Vielfaches kommen. Nach dem Herausziehen des
Bootes aus dem Wasser empfehlen wir, Luft aus allen
Luftkammern des Bootes auszulassen. Sie kommen da-
mit einer allfälligen Zerstörung der Luftkammern zuvor.
Kontrollieren Sie dabei den Druck der Luft ständig.
HINWEIS
Verschließen Sie das Ventil bei Verwendung des Bootes
immer mit der Kappe. Damit verhindern Sie ein Eindrin-
gen von Verunreinigungen in das Ventil, was dann in der
Folge Ursache von etwaigen Undichtheiten sein kann.
4. Fahrt mit dem Boot
RUBY ist ein dreisitziges Universalboot mit offenem Heck für
eine vielfältige Verwendung (Wassertouristik, Angeln u. Ä.).
2. Technische Beschreibung
1. Seitenschlauch
2. Boden
3. Ventil PUSH/PUSH - ermöglicht das Aufblasen/Entleeren,
die Druckregelung und die Druckmessung mithilfe eines
Manometers
4. Überdruckventil
5. gelbes Warnschild
6. Herstellerschild
7. Vorderdeck (Bug)
8. elastisches Seil zur Befestigung des Gepäcks
9. geschäumter Sitz
10. Sitzhalterung
11. Schraube mit Kunststoffmutter (siehe Detail A)
12. Halterung des Sicherheitsseils
13. Sicherheitsseil
14. Ankerseil
15. Rohrgriff
16. elastisches Seil mit Karabinerhaken
17. Halterung D-Ring
18. Halterung des Paddels
19. Spiegel zur Befestigung des Motors
20. Halterung des Spiegels
21. Spritzschürze mit elastischem Seil (Detail B)
22. Halter der Spritzschürze (Halter mit D-Ring)
23. Halter des Gurtes zur Befestigung der Batterie
GELIEFERTES BOOTSZUBEHOR:
Dry bag 100 l, Kompressionsgurt zum Festziehen des ver-
packten Bootes, Benutzerhandbuch mit Garantieschein,
Schaumschwamm, Klebe-Kit, Reparatur icken, Ventilredukti-
on, 2 Stck. Ersatzschrauben mit Kunststoffmutter zur Befesti-
gung des Sitzes und des Spiegels.
3. Hinweise zum Aufpumpen des Bootes
Legen Sie das Boot auseinander. Mithilfe der Schrauben und
der Kunststoffmuttern befestigen Sie die Sitze (9) – siehe Detail
A. Mittels der 4 Stck. längeren Schrauben und der Kunststoff-
muttern befestigen Sie den Spiegel zum Anbringen des Motors
(19) in den Spiegelhaltern (20). Anschließend bringen Sie die
Spritzschürze mit dem elastischen Seil (21) in den Haltern der
Schürze (22) an – siehe Detail B.
Blasen Sie die Luftkammern in folgender Reihenfolge auf: den
1. Kontrolltabelle
(die Maße für das aufgepumpte Boot gelten nur zur Orientierung)
RUBY
Länge (cm) 430
Breite (cm) 108
Durchmesser der Seitenschläuche (cm) 31
Anzahl der Luftkammern 3
Max. Betriebsdruck 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Tragfähigkeit (kg) 370
Gewicht (kg) 23
Max. Leistung des Motors (kW) 4 [5,4 hp]
Max. Gewicht des Motors (kg) 28
Max. Personenanzahl 3
Packmaße im Sack (cm) 65 × 42 × 30
Kartonabmessungen (cm) 76 x 50 x 34
Fahrttiefe (cm) 20
Höchster fester Punkt über dem Wasserspiegel (cm) 50
13
Jeder Teilnehmer an der Wasserfahrt ist verp ichtet die
Fahrregeln auf dem Wasserweg einzuhalten. Das Luftboot
RUBY darf eine Person ohne Befähigungsnachweis führen,
wenn sie mit der Technik des Fahrens mit einem kleinen Boot
sowie auch mit den Fahrvorschriften jenes Staates, wo die Fa-
hrt erfolgt im für sein Fahren notwendigen Umfang vertraut ist.
Das Boot ermöglicht von seiner Konstruktion das Befahren
stehender bis leicht strömender Gewässer bis zur Schwie-
rigkeitsstufe WW 2. Zum Antrieb werden längere Kanupad-
del oder ein Motor einer max. Leistung von 4 kW verwendet.
Während der Fahrt sitzen die Personen auf dem festgelegten
Platz, wobei sie eine Schwimmweste zu tragen haben. Im
Falle, dass Wasser in den Innenraum des Bootes eindringt,
kann das Wasser durch Ziehen der Spritzschürze mit dem
elastischen Seil (21) unter das Niveau des Bodens des Bootes
ausgegossen werden – siehe Detail E.
HINWEIS
Überprüfen Sie vor Antritt der Fahrt, ob auf dem Fluss,
der Wasser äche oder in dem Gebiet, in welchem Sie
sich bewegen wollen, nicht irgendwelche besonderen
Bestimmungen, Verbote oder Gebote gelten, die einzu-
halten sind.
Das Boot ist nicht für ein Ziehen durch ein Motorschiff
bestimmt, darf nicht geschleppt oder sonst übermäßig
beansprucht werden. Scharfe oder spitze Gegenstände
müssen sicher verpackt werden.
Legen Sie Wertgegenstände in eine wasse-
rundurchlässige Hülle und befestigen Sie sie am Boot.
Die Gummischicht an der Ober äche des Bootes wird
durch Sonnenstrahlung geschädigt, deshalb sollte das
Boot nach jeder Fahrt in den Schatten gelegt werden.
WARNUNG
Achten Sie auf großen Wasser ächen (Meer, Seen)
auf Wasserströmungen und den Wind, der vom Ufer
weht. Es entsteht die Gefahr nicht mehr zurückke-
hren zu können!
Das Boot darf nicht unter erschwerenden Bedingun-
gen verwendet werden, wie z. B. verringerte Sicht
(Dunkelheit, Nebel, Regen).
Ein Verlassen des Bootes beim Kentern ist vorher
auf ruhigem Wasser gut zu üben!
Charakteristik der Schwierigkeitsstufe WW 2 - mittlere
Schwierigkeitsstufe:
unregelmäßige Wellen und Strömungslinien, mittlere
Stromschnellen, schwache Walzen und Wirbel, niedrige
Stufen, kleine Stromschnellen in stark Mäander bildenden
oder wenig übersichtlichen Flussbetten
regelmäßige Strömung und niedrige regelmäßige Wellen,
kleine Stromschnellen, einfache Hindernisse, häu ge
Mäander mit schnell ießendem Wasser.
Subjektive Voraussetzungen
für die Wildwasserfahrt WW 2:
Kenntnis aller grundlegenden Stöße nach vorn und nach
hinten, Steuerung und Beherrschung des Bootes. Fähig-
keit, die Schwierigkeit und den Wasserzustand zu beurtei-
len. Kenntnis einfacher Rettungsmaßnahmen. Bei länge-
ren Touren physische Trainiertheit, Schwimmkenntnis.
Technische Ausstattung:
wendige, offene Boote (Slalomtyp), geeignetere abgedeck-
te Boote, Schwimmweste mit einem Mindestauftrieb von
7,5 kg
HINWEIS
Widmen Sie der Wahl der Schwimmweste besondere
Aufmerksamkeit. Die Schwimmweste muss mit einem
Schildchen mit Informationen über die Tragfähigkeit und
einem Sicherheitszerti kat versehen sein.
5. Zusammenfalten des Bootes
– Abb. Nr. 3
Vor dem Zusammenlegen demontieren Sie die Sitze und den
Spiegel. Das Kleinzubehör legen Sie in den Netzbeutel. Im
Boot dürfen keine scharfen Gegenstände verbleiben.
Reinigen und trocknen Sie das Boot. lassen Sie aus allen
Kammern die Luft heraus. Das Ablassen der Luft kann durch
das Rollen des Boots in Richtung zu den Ventilen beschleunigt
werden. Breiten Sie das entlüftete Boor auf ebenem Unter-
grund aus und falten Sie es zusammen – siehe Abb. 3.
Breiten Sie das Boot ach aus. Falten Sie beide Seitenschläu-
che in Längsrichtung zur Hälfte so, dass sie nicht über den
Grundriss des Bodens hinausragen. Dann rollen Sie das Boot
von beiden Seiten zur Mitte. Falten Sie die zusammengeleg-
ten Hälften übereinander und ziehen Sie sie mit dem Kom-
pressionsgurt fest zusammen. Schieben Sie das Boot in den
Transportsack, fügen Sie die Sitze, den Spiegel und das Kle-
inzubehör hinzu. Drücken Sie aus dem Sack die Luft heraus,
rollen Sie das Sackende ein und verschließen Sie es mit den
Spangen.
6. Pflege und Lagerung
Die Gummibeschichtung der Bootshaut ist emp ndlich gegen
Öl, Benzin, Toluol, Azeton, Petroleum und ähnliche Lösungs-
mittel. Waschen Sie das Boot nach jeder Verschmutzung und
vor der Lagerung mit lauwarmem Wasser mit Seifen- oder
Spülmittelzusatz. Ein gründliches Abspülen ist nach einer
Verwendung in Meeresgewässern notwendig. Es ist zwec-
kdienlich, den Zustand der Auslass- und Überdruckventile zu
kontrollieren. Bei undichtem Ventil kann man mit einem spe-
ziellen Ventilschlüssel den Ventilkörper vom Boot abschrau-
ben und die Membrane mit Pressluft oder einem Wasserstrahl
reinigen. Vor der Lagerung empfehlen wir die Ober äche des
Kajaks mit einem Mittel zur Bootshautp ege einzureiben, das
reinigend wirkt und das Material vor Verunreinigung schützt,
bzw. einen UV-Schutz lter bildet. Verwenden Sie zur P ege
grundsätzlich keine Mittel, die Silikon enthalten.
Lagern Sie das saubere und trockene Boot an einem
lichtgeschützten trockenen Ort bei einer Temperatur von
10–25 °C. Bei länger dauernder Lagerung empfehlen wir das
Boot von Zeit zu Zeit für 24 Stunden aufzupumpen, damit es
sich nicht abliegt. Wir empfehlen mindestens einmal alle zwei
bis drei Jahre beim Boot eine Serviceinspektion beim Hers-
teller oder einer autorisierten Werkstätte machen zu lassen.
Durch schonenden Umgang und guter P ege kann man die
Lebensdauer des Bootes erhöhen.
7. Garantiebedingungen
Die Garantiefrist beträgt 24 Monate und beginnt ab dem Ver-
kaufsdatum zu laufen.
Der Hersteller gewährt eine unentgeltliche Reparatur oder
einen Ersatz für Mängel am Material oder in der Produktion.
8. Reparatur des Bootes
Das beschädigte Boot können Sie leicht selbst mit dem beilie-
genden Klebeset reparieren.
14
12. HINWEIS
Wassersport kann sehr gefährlich und körperlich anstrengend
sein. Der Benutzer dieses Produktes muss sich bewusst sein,
dass diese Tätigkeit eine schwere Verletzung oder auch den
Tod nach sich ziehen kann. Achten Sie bei Verwendung dieses
Produktes auf die unten angeführten Sicherheitsnormen:
Setzen Sie sich mit der Art der Führung dieses Bootstyps
auseinander.
Besuchen Sie einen Erste-Hilfe-Kurs mit Bescheinigung
sowie einen Kurs über die Ausstattung für die Erste Hilfe
und führen Sie die Rettungs-/Schutzmittel immer mit sich.
Verwenden Sie immer Schwimmwesten mit Zerti kat.
Tragen Sie immer einen entsprechenden Helm, der den
Bedingungen entspricht, kleiden Sie sich richtig je nach
den Witterungsverhältnissen; kaltes Wasser und/oder
kühles Wetter können Ursache einer Unterkühlung sein.
Kontrollieren Sie vor jeder Ausfahrt Ihre Ausstattung, ob sie
nicht Anzeichen einer Beschädigung aufweist.
Begeben Sie sich nie allein auf das Wasser.
Begeben Sie sich nie auf einen Fluss, der einen offensicht-
lich hohen Wasserstand hat.
Widmen Sie der Kontrolle des Wasserspiegels, gefährli-
chen Strömungen und Wetteränderungen große Aufmerk-
samkeit, am Meer seien Sie bei Änderungen von Ebbe und
Flut vorsichtig.
Besichtigen Sie unbekannte Flussabschnitte und über-
springen Sie Stellen, die es erfordern.
Überschätzen Sie nicht Ihre Fähigkeiten auf dem Wasser,
handeln Sie vorsichtig.
Konsultieren Sie Ihren Gesundheitszustand mit Ihrem Arzt,
bevor Sie sich auf das Wasser begeben.
Beachten Sie die Empfehlungen des Herstellers, soweit es
die Verwendung dieses Produktes betrifft.
Vor Verwendung dieses Produktes nehmen Sie keinen Al-
kohol oder Drogen zu sich.
Wenn zum Boot eine weitere Ausstattung geliefert wird,
verwenden Sie nur vom Hersteller zugelassene Materiali-
en.
Lesen Sie vor Verwendung dieses Produktes das Benutz-
erhandbuch.
Der Benutzer dieses Produktes muss die Grundfertigkeiten
am Wasser beherrschen und muss sich der Risiken bewusst
sein, die dieser Sport mit sich bringt.
Der Garantieschein ist Anlage dieser Anleitung.
Klebevorgang:
markieren Sie am Boot die beschädigte Stelle und wählen
Sie je nach Größe den richtigen Flicken
die Ober äche des Flickens und der Klebestelle muss troc-
ken, sauber und ohne alte Kleberreste sein
Entfetten Sie den Flicken und die beschädigte Stelle mit
Aceton oder Benzin
tragen Sie auf beide Klebe ächen eine dünne Kleber-
schicht auf und tragen Sie nach dem Trocknen eine zweite
Kleberschicht auf
nach dem Antrocknen der zweiten Schicht legen Sie den
Flicken auf die beschädigte Stelle, drücken Sie ihn mit
großer Kraft an und beschweren Sie ihn oder walzen Sie
ihn mit einer Rolle auf einer ebenen Unterlage
Bei kleineren Reparaturen (Durchstich) kann man das Boot
schon nach 30 Minuten aufpumpen und die Fahrt fortsetzen,
bei größeren Reparaturen empfehlen wir 24 Stunden zu war-
ten. Wir empfehlen kompliziertere Reparaturen direkt beim
Hersteller oder in einer autorisierten Reparaturwerkstätte dur-
chführen zu lassen.
Reparaturen während oder nach der Garantiezeit gewährt
der Hersteller:
GUMOTEX, a. s.
Mládežnická 3062/3a
690 75 Břeclav
Tschechische Republik
9. Entsorgung des Produktes
Durch Lagern auf Hausmülldeponien.
10. Entsorgung der Verpackung
Karton – Recycling nach den an der Verpackung be ndlichen
Symbolen PE-LD Schrumpfverpackung (verzweigtes Poly-
äthylen niedriger Dichte) – Recycling nach den an der Verpac-
kung be ndlichen Symbolen.
11. Herstellerschild
Jedes Boot ist mit einem Herstellerschild mit den wichtigsten
technischen Parametern versehen.
Wir ersuchen Sie diese Werte einzuhalten. Insbesondere über-
belasten Sie das Boot nicht und halten Sie den vorgeschriebe-
nen Maximaldruck in den Luftkammern ein.
Zeichnung und Symbolerklärung
maximaler Betriebsdruck
maximale Personenanzahl
maximale Tragfähigkeit
Eklärung der Symbole:
15
Catégorie de construction D – «eaux protégées» conformément à la Directive Nº 94/25/CE du Parlement et
du Conseil Européens.
Le bateau de plaisance est conçu pour la navigation sur les voies uviales intérieures où l´on peut s´atten-
dre à une force de vent atteignant jusqu´à un degré de 4 inclus sur l´échelle de Beaufort et entraînant une
hauteur de vague pouvant atteindre jusqu‘à 0,3 m inclus, avec des ondes occasionnelles d’une hauteur
allant jusqu’à 0,5 m provoquées par exemple par les navires passant.
Le canot est construit en conformité avec la norme EN ISO 6185-1, catégorie II.
Normes afférentes: EN ISO 10087, EN ISO 10240, EN ISO 14945.
Manuel de l´utilisateur de bateau RUBY
F
VERSION 4/2016
1. Tableau de contrôle page 15
2. Description technique 15
3. Instructions pour le gon age du canot 16
4. Navigation sur le canot 16
5. Pliage du canot 16
6. Entretien et stockage 17
7. Conditions de garantie 17
8. Réparation du canot 17
9. Mode de liquidation du produit 17
10. Mode de liquidation de l´emballage 17
11. Plaque du constructeur 17
12. Avertissement 18
Index:
Cher client,
ce manuel a été élaboré pour vous aider à gouverner facilement et en
toute sécurité votre bateau. Il comporte la description détaillée du ba-
teau, de l´équipement en faisant partie ou étant livré avec celui-ci, de ses
systèmes, ainsi que des informations relatives à sa manoeuvre et à son
entretien. Veuillez lire ce manuel attentivement et veillez à vous familiari-
ser avec l'embarcation avant de l'utiliser.
Au cas où il s'agit de votre premier bateau, que vous avez changé de
type d'embarcation et n´êtes pas bien familiarisé avec celui-ci, il est
nécessaire d´en acquérir sa maitrise et d´être capable de le manoeuvrer
avant votre première navigation individuelle, a n d'assurer votre sécurité
et votre confort. Votre distributeur, la fédération de yachting nationale ou
le yacht-club, sont prêts à vous recommander les cours correspondants
ou des moniteurs quali és.
Veuillez conserver ce manuel dans un endroit sûr et, en cas de vente
du bateau, le remettre au nouveau propriétaire.
2. Description technique
1. Boudin latéral
2. Fond
3. Valve baïonnette PUSH/PUSH – permet le gon ement/
dégon ement du bateau, la régulation de la pression et la
mesure de la pression à l'aide d'un manomètre
4. Limiteur de pression
5. Signalisation jaune "AVERTISSEMENT"
6. Étiquette du fabricant
7. Pont avant
8. Corde exible d'attache des bagages
9. Siège en mousse
10. Fixation du siège
11. Vis à tête moletée en plastique (voir détail A)
12. Attache de la corde de sécurité
13. Corde de sécurité
14. Corde d'amarrage
15. Poignée de transport
16. Corde exible avec mousquetons
17. Attache avec anneau en D
18. Attache pour la pagaie
19. Plaque pour la xation du moteur
20. Point de xation de la plaque
21. Tablier avec corde exible (détail B)
22. Attache du tablier (attache avec anneau en D)
23. Point d'attache de la sangle de xation de la batterie
1. Tableau de contrôle
(les dimensions approximatives sont valables pour le canot gon é)
RUBY
Longueur (cm) 430
Largeur (cm) 108
Diamètre des cylindres latéraux (cm) 31
Nombre de chambres à air 3
Pression de fonctionnement maximum 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Capacité de charge (kg) 370
Poids (kg) 23
Puissance maximale du moteur [kW] 4 [5,4 hp]
Poids maximal du moteur [kg] 28
Nombre de personnes max. 3
Dimensions du produit plié dans le sac (cm) 65 × 42 × 30
Dimensions du carton (cm) 76 x 50 x 34
Tirant d´eau de navigation (cm) 20
Point xe culminant au-dessus du niveau d´eau (cm) 50
16
être assises à leur place et elles doivent porter un gilet de
sauvetage. Si de l'eau pénètre à l'intérieur du bateau, elle peut
être évacuée en tirant le tablier avec corde exible (21) sous le
niveau du fond - voir détail E.
AVERTISSEMENT
Avant la navigation, il est nécessaire de véri er que la
rivière, le plan d´eau ou la région dans laquelle vous pré-
voyez de naviguer ne sont pas soumis à des règlements
spéci ques, à des interdictions et il est nécessaire d´en
respecter les instructions.
Le canot n´est pas destiné au remorquage derrière un
bateau à moteur. De même, le canot ne peut pas être
halé, traîné ou soumis à tout autre effort excessif.
Les objets aigus et pointus doivent être bien emballés.
Mettez les objets de valeur dans un emballage impermé-
able qui sera xé au canot.
Le rayonnement solaire nuit à la couche en caoutchouc
formant le revêtement du canot, c'est pourquoi il est sou-
haitable, la navigation terminée, de mettre le canot à l´abri.
MISE EN GARDE
Sur les grands plans d´eau (mer, lac), il est nécessaire
de faire attention au vent souf ant à partir du rivage. Il
peut y avoir danger de ne pas pouvoir revenir!
Le canot ne peut être utilisé en conditions très di-
f ciles tel que, par exemple, une mauvaise visibilité
(nuit, brouillard, pluie).
Pour l´évacuation du bateau en cas de renverse-
ment, il faut bien s´y entraîner sur des eaux calmes
à l´avance!
Caractéristique du degré de dif culté WW2 - moyenne-
ment dif cile:
vagues et courants irréguliers, rapides de classes moyennes,
faibles tourbillons, seuils de faible hauteur, petits rapides
dans des lits de rivière à faible visibilité ou en méandres
courant régulier et vagues régulières de faible hauteur, petits
rapides, petits obstacles, méandres fréquents avec un fort
courant.
Pré-requis individuel pour navigation
sur eaux vives WW 2:
savoir pagayer vers l'avant et l'arrière, manipuler et contrô-
ler le bateau. Savoir juger la dif culté et l'état du cours
d'eau. Connaître les règles élémentaires de secourisme.
Bonne capacité physique pour les sorties de longues du-
rées, aptitude à nager.
Équipement technique pour WW 2:
des bateaux ouverts facilement manœuvrables (type sla-
lom), des bateaux fermés qui sont mieux adaptés, des gilets
de sauvetage d'une ottabilité d'au moins 7,5 kg
AVERTISSEMENT
Il faut porter une très vive attention au choix du gilet de
sauvetage. Le gilet de sauvetage devrait être muni d´une
étiquette indiquant les informations relatives à sa capa-
cité de charge, ainsi que d´un certi cat de sécurité.
5. Pliage du canot – voir figure 3
Démontez les sièges et la plaque de xation du moteur avant
de plier le bateau. Rangez les petits équipements dans le let
destiné à cet usage.
Aucun objet tranchant ne doit rester dans le bateau. Nettoyez
ACCESSOIRES FOURNIS AVEC LE BATEAU:
Dry bag 100 L, sangle de compression pour le bateau em-
ballé, manuel d'utilisateur avec bon de garantie, éponge, kit
de réparation avec colle, rustines, réduction pour la valve, 2
vis à molette de rechange pour la xation des sièges ou de
la plaque.
3. Instructions pour le gonflage du canot
Dépliez le bateau. Fixez les sièges (9) à l'aide des vis et écrous
à molette (voir détail A). Utilisez 4 vis longues et des écrous à
molette pour xer la plaque de xation du moteur (19) sur les
points de xation de la plaque (20). Attachez ensuite le tablier
avec corde exible (21) sur ses attaches (22) voir détail B.
Gon ez les chambres à air dans l'ordre suivant: fond (1), puis
boudins latéraux (2). Pour le gon age, il est possible d'utiliser
une pompe à pied ou à main avec réduction (voir image 2b). La
réduction est inclue dans le kit de réparation. Contrôlez l'état
des valves avant de commencer le gon age. Réglez les valves
en position fermée. Utilisation des valves : voir l'image 2. Gon-
ez les chambres à la pression prescrite. Utilisez un manomètre
doté d’un adaptateur respectif (accessoires en option) pour me-
surer la bonne pression de service – voir la gure 2a.
La clé de montage de la valve (voir image 2c) est proposée en
option. L'espace créé sous le pont avant peut être utilisé pour
les bagages. Fixez les bagages à l'aide de la corde exible
avec mousquetons (16) (voir détail C).
Ne montez le moteur sur sa plaque qu'après avoir totalement
gon é le bateau. Pendant le montage du moteur, faites atten-
tion de ne pas coincer le tablier entre le moteur et la plaque
(voir détail D). La batterie du moteur peut être xée au fond du
bateau à l'aide de la sangle de compression (d'emballage du
bateau) qui passe par les attaches (23) (voir détail F).
AVERTISSEMENT
La pression de fonctionnement maximum dans les
chambres à air est de 0,02 MPa. L'augmentation de la
température ambiante (sous l'in uence du rayonnement
solaire par exemple) peut provoquer une augmentati-
on de la pression dans les différentes chambres à air
du canot. Le canot sorti de l'eau, nous recommandons
d'évacuer de l'air de toutes les chambres à air du canot.
Vous évitez ainsi leur éventuelle destruction. Véri ez ré-
gulièrement la pression de l'air.
AVERTISSEMENT
Lors de l´utilisation du canot, protégez toujours la val-
ve par la fermeture de son bouchon. Vous évitez ainsi la
pénétration des impuretés dans la valve, ce qui pourrait
provoquer un manque d´étanchéité éventuel à l´avenir.
4. Navigation sur le canot
RUBY est un bateau universel trois places avec poupe ouver-
te, dont les utilisations peuvent être diverses (promenades en
bateau, pêche etc.).
L´utilisateur, sur voie uviale, est tenu de respecter les règles
du tra c sur voie d´eau. Le canot pneumatique RUBY peut
être conduit par une personne sans permis de navigation si
elle est familiarisée avec la technique de conduite d´un petit
bateau, ainsi qu´avec les règlements de navigation du pays où
la navigation est effectuée.
De par sa conception, le bateau est destiné à la navigation
sur les eaux calmes ou à faible courant jusqu'à un niveau de
dif culté WW2. Le bateau peut être entraîné avec de longues
pagaies de descente ou avec un moteur d'une puissance ma-
ximale de 4 kW. Lors de la navigation, les personnes doivent
17
et séchez le bateau. Évacuez l'air de toutes les chambres. Le
dégon ement peut être accéléré en roulant le bateau en di-
rection des valves. Lorsque le bateau est dégon é, étendez-le
sur une surface plane et pliez-le (voir image 3).
Dépliez le bateau sur toute sa surface. Pliez les deux boudins
latéraux de moitié dans le sens longitudinal pour qu'ils ne dé-
passent pas le plan du fond du bateau. Puis roulez les deux
extrémités du bateau vers le centre. Repliez ensuite les deux
moitiés l'une sur l'autre et serrez-les avec la sangle de com-
pression. Insérez le bateau dans le sac de transport, ajoutez
les sièges, la plaque et les autres petits accessoires. Évacuez
l'air du sac, enroulez l'extrémité du sac puis fermez-le avec
les agrafes.
6. Entretien et stockage
L´huile, l'essence, le toluène, l´acétone, le pétrole et autres di-
ssolvants nuisent à la couche en caoutchouc formant le revê-
tement du canot. Après chaque utilisation et avant le stockage,
il est nécessaire de laver le canot à l´eau tiède en y ajoutant du
savon ou du détergent.
Après l´utilisation du canot sur l´eau de mer, il est nécessaire
de le rincer abondamment. Il convient de véri er l´état de la
valve de gon age et de la soupape de sûreté (si celles-ci sont
installées). En cas de valve non étanche, il est possible de
dévisser le corps de valve du canot à l´aide d´une clef à val-
ve spéciale et de nettoyer la membrane par jet d´air compri-
mé ou par jet d´eau. Avant le stockage, il est recommandé
d´appliquer sur la surface du kayak un agent de traitement
des surfaces des canots qui nettoie, imprègne le matériau et
le protège contre les impuretés et qui crée éventuellement
un lm protecteur UV. Pour le traitement, il ne faut pas, par
principe, utiliser des agents à base de silicone. Le canot pro-
pre et sec sera stocké dans un endroit sec et protégé, sous
une température allant de 10 à 25 °C. En cas de stockage
prolongé, il est recommandé de gon er de temps en temps
le canot durant 24 heures a n qu´il ne se déforme pas. Il est
également recommandé de faire contrôler le canot à un atelier
de réparation, agréé du fabricant, une fois tous les deux ou
trois ans au minimum.
Une manipulation soignée et un entretien régulier peuvent
prolonger la durée de vie du canot.
7. Conditions de garantie
Le délai de garantie est de 24 mois à compter de la date de
vente.
Le fabricant garantit la réparation gratuite ou l´indémnité de
défauts de matériel ou de défauts de fabrication.
8. Réparation du canot
Vous pouvez réparer vous-même facilement votre canot en-
dommagé à l´aide de la trousse de secours livré avec le canot.
Procédé de réparation (collage):
marquez l´endroit endommagé sur le canot, choisissez la
rustine selon la taille du dommage
la surface de la rustine, ainsi que celle de l´endroit collé
doivent être secs, propres, sans ancienne colle résiduelle
dégraisser la pièce et l´endroit endommagé à l´aide de
l´acétone ou de la benzine
appliquez une mince couche de colle sur les deux surfaces
à coller et, après séchage, appliquez une deuxième couche
de colle
quand la deuxième couche de colle est séchée à moitié,
appliquez la rustine à l´endroit endommagé, serrezla très
fort et appuyer ou passez au rouleau sur une surface plane
En cas de petites réparations (crevaison), il est possible de
regon er le canot et de reprendre la navigation au bout de 30
minutes, en cas de réparations plus importantes, il est reco-
mmandé d´attendre 24 heures. Pour toutes réparations plus
complexes, nous recommandons de les faire effectuer directe-
ment chez le fabricant ou à l´atelier de réparation agréé.
Les réparations sous garantie et après-garantie sont as-
surées par le fabricant:
GUMOTEX, a. s.
Mládežnická 3062/3a
690 75 Břeclav
La République Tchèque
9. Mode de liquidation du produit
Par mise au dépôt de déchets communaux.
10. Mode de liquidation de l´emballage
Carton – recyclage selon les symboles indiqués sur l´em-
ballage Feuille rétractable PE-LD (polyéthylène rami é à
basse densité) – recyclage selon les symboles indiqués sur
l´emballage.
11. Plaque du constructeur
Tous les canots sont munis d´une plaque de constructeur por-
tant l´indication des paramètres techniques les plus importants.
Veuillez respecter les valeurs indiquées. Notamment ne sur-
chargez pas le canot et respectez la pression maximum reco-
mmandée dans les chambres à air.
Schéma et légende des symboles
pression de fonctionnememt
maximum
nombre de personnes maxi-
mum
capacité de charge maximum
Légende des symboles:
18
12. AVERTISSEMENT
Les sports nautiques peuvent être très dangereux et exigeants
du point de vue physique. L´utilisateur de ce produit doit se ren-
dre compte du fait que cette activité peut donner lieu à un acci-
dent grave ou même à la mort. Lors de l´utilisation de ce pro-
duit, veillez à l´observation des normes de sécurité ci-dessous:
Familiarisez-vous avec le mode d´emploi de ce type de ba-
teau.
Participez à une formation aux premiers secours en vue
d´obtenir le certi cat concerné, munissez-vous d´un trou-
sseau de premiers secours et portez toujours les engins de
sauvetage/moyens de sécurité sur vous.
Servez-vous toujours d´un gilet de sauvetage certi é.
Là où les conditions l´exigent, portez toujours le casque
correspondant, habillez-vous convenablement selon les
conditions météorologiques, une eau froide et/ou un temps
froid peuvent donner lieu à une hypothermie.
Avant chaque utilisation, véri ez que votre équipement ne
présente pas de signes de détérioration.
Ne naviguer jamais seul.
Ne naviguer jamais si la hauteur d´eau est manifestement
trop élevée.
Categoría de diseño D – „aguas protegidas“ establecida por la Directiva No. 94/25/CE de Parlamento y Con-
sejo Europeos.
Embarcación de recreo diseñada para la navegación por vías acuáticas interiores, en los que pueden en-
contrarse vientos de hasta 4° escala Beafort inclusive, y olas de altura signi cativa de hasta 0,3 m inclusive,
con olas ocasionales de hasta 0,5 m de altura, generadas p.ej. por el paso de embarcaciones.
El bote ha sido fabricado conforme con la norma EN ISO 6185-1, categoría II.
Normas relacionadas: EN ISO 10087, EN ISO 10240, EN ISO 14945.
1. Tabla de control página 19
2. Descripción técnica 19
3. Instrucciones para in ar el bote 19
4. Navegación en bote 19
5. Doblado del bote 20
6. Cuidado y almacenamiento 20
7. Condiciones de garantía 20
8. Reparación del bote 20
9. Forma de liquidación del producto 21
10. Forma de liquidación del embalaje 21
11. Placa del fabricante 21
12. Advertencia 21
Índice:
Estimado cliente,
Este manual debe ayudarle que maneje su embarcación con facilidad
y seguridad.
Contiene una descripción detallada de la embarcación, del equipamiento
suministrado o instalado, sus conjuntos e informaciones sobre el manejo
y mantenimiento. Por favor, léelo detenidamente e infórmese sobre su
embarcación antes de usarla.
En caso que se trate de su primera embarcación, o si Usted ha cambi-
ado del tipo de embarcación y esta todavía no la conoce bien, adquiera
experiencias del manejo y cuidado del bote antes de empezar su primera
navegación individual para asegurar así su seguridad y comodidad. Su
proveedor o la Federación Nacional de Navegación a Vela o su Club le
aconsejarán con gusto los cursos apropiados o instructores cali cados.
Por favor, guarden este manual en un lugar seguro y entrégalo al
nuevo dueño en caso de vender la embarcación.
Manual de usuario bote RUBY
E
VERSION 4/2016
Portez attention au contrôle du plan d´eau, aux courants dan-
gereux et aux changements météorologiques. Sur mer, faites
attention au changement de marée basse et de marée haute.
Contrôlez les tronçons de rivière inconnus, aux endroits
nécessaires, transportez le canot par voie de terre.
Ne présumez pas de vos forces, soyez prudents.
Prenez une consultation sur votre état de santé auprès
d'un médecin avant de vous embarquer.
En ce qui concerne l´utilisation de ce produit, veillez aux
recommandations du fabricant.
N´absorbez pas d´alcool et de drogues avant l´utilisation de
ce produit.
Au cas où un autre équipement est livré avec le canot, n´u-
tilisez que les matériaux approuvés par le fabricant.
Avant l´utilisation de ce produit, lisez attentivement le ma-
nuel d´utilisation.
L´utilisateur de ce produit doit maîtriser les techniques nau-
tiques fondamentales, en même temps qu'il doit se rendre
compte du risque que ces sports comportent.
Un bulletin de garantie est joint à ce manuel.
19
una bomba de pie o de pistón con adaptador de válvula ( g. 2b)
(el adaptador es parte del set de pegado). Antes de empezar a
hinchar, controle el estado de las válvulas. Coloque las válvulas
en posición de cerrado. Servicio de las válvulas ( g. 2). Hinche
las cámaras de aire a la presión de funcionamiento jada. Para
determinar los valores correctos de la presión de funcionamien-
to utilice un manómetro con la reducción adecuada (accesorio
opcional), véase la g. 2a.
La llave para montar las válvulas ( g. 2c) es un accesorio op-
cional. Bajo la cubierta delantera hay espacio para guardar el
equipaje, que se asegura contra caídas mediante una cuerda
elástica con mosquetones (16) (detalle C).
Monte el motor colgante en el espejo tras hinchar completa-
mente el bote. Al montar, el delantal con cuerda elástica no
debe quedar atrapado entre el motor y el espejo (detalle D).
La batería del motor se puede jar en el fondo del bote pasando
una correa de compresión (la de apretar el bote plegado) por
los asideros (23) (detalle F).
ADVERTENCIA
Presión máxima de servicio en las cámaras de aire es
0,02 MPa. El aumento de la temperatura ambiental (por
ejemplo cuando están expuestas a la radiación solar)
puede multiplicar hasta varias veces la presión en las
cámaras de aire del bote. Después de sacar el bote del
agua, recomendamos dejar salir parcialmente el aire de
todas las cámaras de aire. Con eso impedirán una even-
tual destrucción de las cámaras de aire. A pesar de eso
sigan midiendo la presión de forma continua.
ADVERTENCIA
Siempre cubran la válvula con la tapa cuando usan el
bote. Con eso impedirán que las impurezas entren dent-
ro de la válvula y en el futuro eventualmente causen, que
las válvulas no sellen bien.
4. Navegación en bote
RUBY es un bote universal de tres plazas con la popa abierta,
apto para un uso variado (piragüismo, pesca, etc.)
Los usuarios de la vía acuática tienen la obligación de atener-
se a las reglas de circulación en una vía acuática. Personas
sin certi cado de habilitación pueden conducir el bote in able
RUBY en caso que tengan conocimientos de técnica de con-
2. Descripción técnica
1. cilindro lateral
2. fondo
3. válvula PUSH/PUSH – permite hinchar y deshinchar, re-
gular la presión y medir la presión con la ayuda de una
manómetro
4. válvula de alivio de presión
5. etiqueta amarilla de alarma
6. etiqueta del fabricante
7. cubierta delantera
8. cuerda elástica para sujetar el equipaje
9. asiento con espuma
10. asidero del asiento
11. tornillo con tuerca de plástico (ver detalle A)
12. asidero de la cuerda de seguridad
13. cuerda de seguridad
14. cuerda del áncora
15. empuñadura tubular
16. cuerda elástica con mosquetones
17. asidero de las arandelas D
18. asidero de los remos
19. espejo para jar el motor
20. jación del espejo
21. delantal con cuerda elástica (detalle B)
22. asidero del delantal (con arandelas D)
23. asidero de la correa para sujetar la batería
ACCESORIOS PROVISTOS CON EL BOTE:
Bolsa seca de 100 L, correa de compresión para apretar el
bote plegado, manual del usuario y hoja de garantía, esponja
de espuma, set de pegado con pegamento, parches y adap-
tador de válvula, 2 un. de tornillos de repuesto con tuerca de
plástico para sujetar los asientos y el espejo.
3. Instrucciones para inflar el bote
Despliegue el bote. Mediante los tornillos y las tuercas de plás-
tico je los asientos (9) (detalle A). Mediante 4 tornillos largos
y sus tuercas de plástico je el espejo al que va unido el motor
(19) en la jación del espejo (20). Luego coloque el delantal con
cuerda elástica (21) en los asideros del delantal (22) (detalle B).
Las cámaras de aire hínchelas en orden siguiente: Primero el
fondo (1) y luego los cilindros laterales (2). Para hinchar va bien
1. Tabla de control
(dimensiones orientativas son válidas para el estado in ado)
RUBY
Eslora (cm) 430
Manga (cm) 108
Diámetro de tubos laterales (cm) 31
Número de cámaras de aire 3
Presión de servicio máxima 0,02 MPa [0,2 Bar/3 PSI]
Capacidad de carga (kg) 370
Peso (kg) 23
Máx. potencia del motor (kW) 4 [5,4 hp]
Máx. peso del motor (kg) 28
Número máximo de personas 3
Dimensiones del bote doblado en la bolsa aprox. (cm) 65 × 42 × 30
Dimensiones del cartón (cm) 76 x 50 x 34
Calado (cm) 20
Obra muerta (cm) 50
20
ducción de embarcación pequeña y en la extensión necesaria
para su conducción también de la reglamentación de navega-
ción vigente en país dado.
Gracias a su diseño el bote permite navegar desde aguas
tranquilas hasta ligeramente bravas, en un nivel de di cultad
de hasta WW 2. Para la propulsión se utilizan remos de pira-
güismo largos o un motor con una potencia máxima de 4 kW.
Durante la navegación las personas se sientan en el lugar
asignado y llevan puesto chaleco salvavidas.
Si entra agua dentro del bote, es posible evacuarla bajando el
delantal con cuerda elástica (21) por debajo del nivel del fondo
del bote (detalle E).
ADVERTENCIA
Antes de zarpar veri quen si el río, aguas costeras o in-
teriores, o la zona donde piensan moverse, no está pro-
tegida por alguna reglamentación especí ca o prohibici-
ones y obligaciones, las cuales hay que respetar.
El kayak no está diseñado para ser remolcado por un bote
a motor, no puede ser arrastrado o excesivamente forzado.
Los objetos cortantes y punzantes tienen que estar guar-
dados de forma segura.
Los objetos de valor depositen en un embalaje imperme-
able y sujétenlos al bote.
El sol daña la capa super cial de caucho del bote, por
tanto es recomendable después de cada navegación
ATENCIÓN
En caso de grandes super cies de agua (mar, lagos)
hay que tener cuidado con las corrientes de agua y
el viento que sopla desde la costa.
¡Presenta peligro, puede impedir el retorno!
El bote no puede ser usado bajo condiciones adver-
sas, como es por ejemplo la visibilidad limitada (por
la noche, por neblina, por lluvia).
¡El abandono del bote al volcar es necesario entre-
nar bien antes en aguas tranquilas!
De nición del nivel de di cultad WW 2 – ligeramente difícil:
olas y corrientes irregulares, rápidos medios, turbulencias
de nivel bajo, pequeños rápidos en ríos con muchos mean-
dros o poca visibilidad.
corriente regular y olas regulares bajas, pequeños rápidos,
obstáculos fáciles, meandros frecuentes con agua uyen-
do rápidamente.
Presupuestos subjetivos para navegar en aguas bravas WW 2:
conocimiento de todos los movimientos básicos hacia ade-
lante y atrás, para conducir y controlar la embarcación. Ca-
pacidad de evaluar la di cultad y el estado de las aguas.
Conocimiento del salvamento sencillo. En recorridos largos,
fondo físico y capacidad de nadar.
Equipamiento técnico para WW 2:
barcos abiertos y maniobrables (tipo slalom), cubiertas de
embarcación adecuadas, chaleco salvavidas con presión
mínima de 7,5 kg
ADVERTENCIA
Presten atención especial a la elección del chaleco sal-
vavidas. El chaleco salvavidas tiene que estar provisto
de una etiqueta con informaciones sobre el peso que
soporta y del certi cado de seguridad.
5. Doblado del bote (fig. 3)
Antes del plegar el bote desmonte los asientos y el espejo. Los
accesorios pequeños guárdelos en la bolsa de rejilla. En el bote
no pueden quedar objetos de cantos duros.
Limpie y seque el bote. Expulse el aire de todas las cámaras.
El deshinchado se acelera enrollando el bote hacia las válvulas.
Coloque el bote deshinchado sobre una super cie plana y ex-
tiéndalo ( g. 3).
Con el barco extendido, los dos rodillos laterales se pliegan lon-
gitudinalmente por la mitad, de modo que no salgan de la ex-
tensión del fondo. Luego enrolle el bote por ambos lados hacia
el centro. Las mitades plegadas colóquelas una encima de la
otra y apriételas con la correa de compresión. Introduzca en la
bolsa de transporte y añada los asientos, el espejo y los acce-
sorios menores. Saque el aire de la bolsa, enrolle su extremo
y ciérrela con clips.
6. Cuidado y almacenamiento
La capa superior de hule en la super cie del bote daña el acei-
te, la gasolina, el tolueno, la acetona, el petróleo y otros diluy-
entes similares. Cada vez que se ensucie y antes de guardar-
lo, laven el bote con agua tibia y jabón o detergente. Después
de navegar en aguas del mar es indispensable enjuagar bien
el bote con agua dulce. Es bueno veri car el estado de las
válvulas de in ado y de sobrepresión. En caso de una válvula
sucia se puede con una llave especial para válvulas desmon-
tar el cuerpo de la válvula del bote y limpiar su membrana con
aire comprimido o con un chorro de agua a presión. Antes de
almacenar el bote, recomendamos untar la super cie del bote
con un producto que la cuide, que tenga efecto limpiador, que
impregne el material protegiéndolo de las impurezas, eventu-
almente crea el ltro protector UV. Para el cuidado del bote
no utilicen nunca productos que contienen silicona. El bote
limpio y seco guarden en un lugar oscuro con una temperatura
entre 10 y 25 °C. En caso de tener el bote almacenado por un
tiempo prolongado es recomendable de vez en cuando in ar
el bote por 24 horas para que no se gaste. Cada dos o tres
años, como mínimo, recomendamos dejar que el fabricante
o un taller autorizado realice una revisión completa del bote.
Con un buen cuidado y mantenimiento se puede prolongar la
vida útil del bote.
7. Condiciones de garantía
El período de garantía es de 24 meses a partir de la fecha
de compra.
El fabricante concede reparación gratuita o compensación por
los defectos de carácter material o de fabricación.
8. Reparación del bote
El bote dañado pueden reparar solos y con facilidad utilizando
el kit de reparaciones adjunto.
Procedimiento de pegado:
en el bote señalen el lugar dañado y de acuerdo con su
tamaño escojan el parche,
la super cie del parche y del lugar reparado tiene que estar
seca, limpia y sin restos del adhesivo usado anteriormente,
desengrase el parche y el área dañada con acetona o ga-
solina,
las dos super cies adherentes cubran con una capa na de
adhesivo y al secarse pongan otra capa de adhesivo,
cuando la segunda capa esté seca al tacto, coloquen el
parche sobre el lugar dañado, apriétenlo con fuerza y pón-
ganle un peso encima, o pasen un rodillo sobre el parche
puesto en una base plana
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48

Gumotex Ruby Uživatelský manuál

Typ
Uživatelský manuál