145
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
PŘEKLAD ORIGINÁLNÍHO NÁVODU
Vážení zákazníci,
děkujeme, že jste si zakoupili výrobek značky
Emak.
Naše síť autorizovaných prodejců a dílen je Vám
plně k dispozici pro jakékoli potřeby.
ÚVOD
Abyste stroj mohli správně používat a vyhnuli
se nehodám, nezačínejte práci, než si přečtete
pozorně tento návod k obsluze. V tomto návodu
najdete vysvětlení činnosti různých částí stroje a
pokyny k provádění potřebných kontrol a údržby.
Poznámka: Ilustrace a specifikace uvedené v
tomto návodu nejsou přísně závazné. Výrobce
si vyhrazuje právo na provádění změn bez
předchozího upozornění.
Kromě návodu k obsluze a údržbě obsahuje
tato příručka i informace, které vyžadují zvláštní
pozornost. Tyto informace jsou označeny
následujícími symboly:
POZOR: jestliže hrozí nebezpečí nehod,
zranění osob, smrtelných zranění nebo vážných
poškození věcí.
UPOZORNĚNÍ: Jestliže hrozí nebezpečí
poškození stroje nebo jeho jednotlivých dílů.
POZOR
NEBEZPEČÍ POŠKOZENÍ SLUCHU
PŘI BĚŽNÝCH PRACOVNÍCH PODMÍNKÁCH MŮŽE
TENTO STROJ ZNAMENAT PRO OBSLUHU HLADINU
DENNÍHO OSOBNÍHO VYSTAVENÍ HLUKU ROVNOU
NEBO VYŠŠÍ NEŽ
85 dB (A)
OBSAH
1. VYSVĚTLENÍ SYMBOLŮ A
BEZPEČNOSTNÍCH UPOZORNĚNÍ ____ 145
2. ČÁSTI ŘETĔZOVÉ PILY _____________ 145
3. PRAVIDLA BEZPEČNOSTI ___________ 145
4. MONTÁŽ LIŠTY A ŘETĚZU __________ 147
5. SPOUŠTĚNÍ ______________________ 148
6. ZASTAVENÍ MOTORU ______________ 151
7. POUŽITÍ _________________________ 151
8. ÚDRŽBA ________________________ 152
9. SKLADOVÁNÍ ____________________ 156
10. TECHNICKÉ ÚDAJE ________________ 157
11. ES PROHLÁŠENÍ O SHODĚ __________ 159
12. ZÁRUČNÍ LIST ____________________ 160
13. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ _______________ 161
1. VYSVĚTLENÍ SYMBOLŮ A
BEZPEČNOSTNÍCH UPOZORNĚNÍ
(Obr.1)
1. Před prvním použitím pily si pozorně
přečtěte návod k použití a údržbě
2. Používejte ochrannou helmu, brýle a
sluchátka
3. Typ stroje: ŘETĚZOVÁ PILA
4. Zaručená hladina akustického výkonu
5. Sériové číslo
6. Značka CE o souladu s předpisy ES
7. Rok výroby
8. Nastřikovač paliva
9. Brzda fietûzu, zapnuta (doleva). Brzda
fietûzu, vypnuta (doprava).
2. ČÁSTI ŘETĔZOVÉ PILY (Obr. 2)
1. Páčka sytiče
2. Páčka plynu
3. Bezpečnostní pojistka plynu
4. Šrouby nastavení karburátoru
5. Páčka brzdy řetězu
6. Tlumič výfuku
7. Řetěz
8. Lišta
9. Kryt vzduchového filtru
10. Spínač zapalování
11. Víčko palivové nádrže
12. Rukojeť startéru
13. Víčko olejové nádrže
14. Nastřikovač paliva
15. Boční šroub napínáku řetězu
16. Přední rukojeť
17. Zadní rukojeť
18. Kryt lišty
3. PRAVIDLA BEZPEČNOSTI
UPOZORNĔNÍ - Pokud je správně
používána, je řetězová pila rychlým
pomocníkem a účinným nástrojem.
Pokud je používána nesprávně nebo bez
146
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
správných pravidel bezpečnosti může se
stát nebezpečným nástrojem. Aby byla vaše
práce vždy příjemná a bezpečná, dodržujte
vždy přísně bezpečnostní pravidla, která jsou
uvedená v tomto návodu k obsluze.
POZOR: Systém zapalování v jednotce
vytváří elektromagnetické pole velmi
slabé intenzity. Toto pole může rušit některé
kardiostimulátory. Pro snížení nebezpečí
vážných nebo smrtelných zranění by osoby
s kardiostimulátorem měly používání stroje
konzultovat se svým lékařem a výrobcem.
UPOZORNĚNÍ! - Národní zákonné úpravy
mohou omezit používání stroje.
1. Řetězovou pilu používejte až po řádném
seznámení s její obsluhou. Postřikovací
přípravky připravujte, aplikujte a manipulujte
s nimi podle instrukcí výrobce přípravku. Po
naplnění nádrže rosiče pečlivě dotáhněte
víčko nádrže. Osoby bez zkušeností by si
měly nacvičit používání nejdříve na poli.
2. Řetězová pila může být používaná pouze
dospělými osobami a osobami v dobré
fyzické kondici se znalostí instrukcí k
ovládání.
3. Nepoužívejte řetězovou pilu, pokud jste
unaveni, pokud jste požili alkohol nebo
omamné látky.
4. Při práci nikdy nenoste volně vlající šátky,
náramky nebo jiné věci, které by mohly být
zachyceny pilou nebo řetězem.Noste pouze
upnutý pracovní oděv.
5. Noste bezpečnostní pomůcky, neklouzavé
boty, rukavice, brýle, sluchátka na uši a
ochrannou přilbu.
6. Nikdy nedovolte okolostojícím, aby zůstávali
v pracovním prostoru při startování nebo při
řezání pilou.
7. Nezačínejte s řezáním, dokud nemáte volný
pracovní prostor. Neřezejte v blízkosti
elektrických kabelů.
8. Vždy řezejte v pevném postoji a pevné pozici.
9. Řetězovou pilu používejte pouze v dobře
větraných prostorách. Nepracujte s
motorovou pilou v hořlavém prostředí nebo
v uzavřených prostorách.
10. Nikdy se nedotýkejte řetězu nebo
neprovádějte údržbu pily, pokud motor běží.
11. Na vývodový hřídel řetězové pily se nesmí
připojovat žádné zařízení, které nebylo
dodáno přímo výrobcem.
12. Výstražné štítky, které jsou na stroji umístěny
z důvodu upozornění obsluhy na nebezpečí,
udržujte v čitelném stavu. V případě
poškození štítky vyměňte za nové (obr. 1).
13. Nepoužívejte zádový rosič k jiným účelům,
než ke kterým je doporučen výrobcem v
tomto návodu k použití (viz strana 151).
14. Neopouštějte stroj se zapnutým motorem.
15. Každý den si překontrolujte řetězovou
pilu, abyste se ujistili, že jsou, z důvodu
bezpečnosti nebo jiných, všechna zařízení
funkční.
16. Při údržbě vždy dodržujte instrukce výrobce.
17. Nikdy nepoužívejte poškozené, pozměněné,
nesprávně opravené nebo smontované
řetězové pily. Neodstraňujte nebo
nedeaktivujte bezpečnostní zařízení.
Používejte lištu té délky, která je uvedená v
tabulce.
18. Kromě pravidelné údržby, která je
popsána v tomto návodu k použití, nikdy
neprovádějte opravy nebo servisní úkony
sami. Vždy vyhledejte specializovanou nebo
autorizovanou dílnu.
19. Nikdy nestartujte řetězovou pilu bez
nasazeného krytu řetězu.
20. Pokud řetězovou pilu již nelze používat,
zlikvidujte ji v souladu s předpisy na ochranu
životního prostředí a nakládání s odpady.
Vyhledejte vašeho místního prodejce, který
zařídí správnou likvidaci řetězové pily.
21. Půjčujte vaší řetězovou pilu pouze takovým
uživatelům, kteří jsou zcela seznámeni s
návodem k obsluze pro použití motorové
pily. Dejte dalším uživatelům návod k použití
147
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
k dispozici, tak aby si mohli před použitím
pily, návod přečíst.
22. Všechny jiné dřevorubecké práce, než které
jsou uvedeny v tomto návodu k použití, by
měly být prováděny pouze kompetentními
osobami.
23. Mějte tento návod k dispozici a před
použitím pily jej konzultujte.
24. Uvědomte si, že majitel nebo pracovník je
odpovědný za úrazy nebo nebezpečí, které
se stanou třetím osobám nebo jejich majetku.
OCHRANNÝ ODĚV
K většině úrazů při práci s řetězovou pilou
dojde, když řetěz zasáhne pracovníka. i
práci s řetĕzovéu pilou si vždy oblékejte
homologovaný bezpečnostní ochranný oděv.
Použití ochranného oděvu neodstraní nebezpečí
úrazu, ale v případě nehody sníží její důsledky. Při
výběru vhodného oděvu si nechte poradit svým
prodejcem.
Oděv musí být vhodný k dané práci a pohodlný.
Noste přiléhavý oděv odolný proti rozříznutí.
Ideálním pracovním oděvem je bunda,
pracovní kalhoty a holínky s ochranou proti
proříznutí. Nenoste oděvy, šály, kravaty nebo
přívěsky, které by se mohly zachytit v dříví nebo v
křoví. Máte-li dlouhé vlasy, stáhněte si je a chraňte
je např. šátkem, čepicí nebo ochrannou helmou.
Noste ochranné boty nebo holínky vybavené
protiskluzovou podrážkou a ocelovými
špičkami.
V místech, kde by vám mohlo spadnout něco na
hlavu, noste ochrannou helmu.
Při práci používejte vždy ochranné brýle nebo
štít!
Noste ochranu proti hluku; např. sluchátka
nebo ušní ucpávky. Používání pomůcek k
ochraně sluchu vyžaduje větší pozornost a
opatrnost, protože pracovník hůře vnímá
zvukové výstražné signály (křik, zvukové výstrahy
apod.).
Na ruce používejte rukavice s ochranou proti
rozříznutí.
4. MONTÁŽ LIŠTY A ŘETĚZU
POZOR - Při montáži vždy používejte
ochranné rukavice. Používejte pouze
výrobcem doporučené lišty a řetězy
(str. 157).
- Přitáhněte páku brzdy k přední rukojeti (obr. 3)
a přesvedčte se, že brzda řetězu není v činnosti.
- Sejměte matice (A) a kryt řetězky (B, obr. 4).
Dvě matice (A, obr. 7A) zůstávají připevněny
k plastové zarážce (B), aby se zabránilo
jejich ztrátě.
- Odstraňte kartonovou podložku připevněnou
na zápustných šroubech lišty (C, obr.5).
- Západku napínáku řetězu (D, obr. 5) posuňte
až na doraz a šroub napínáku řetězu úplně
vyšroubujte.
- Nasaďte lištu (F, obr. 5) na šrouby (N).
- Nasaďte řetěz (H, obr. 6) na řetězku (E) a do
drážky lišty (M). Zkontrolujte, zda není řetěz
nasazený obráceně (obr. 8).
- Nasaďte kryt řetězu zasunutím do jeho uložení
a přitiskněte ho proti liště, přitom zašroubujte
šroub napínáku řetězu (L, obr. 7B), aby
západka (D, obr. 5) zapadla do otvoru (G) v liště.
- Namontujte kryt řetězu a příslušné šrouby,
příliš je neutahujte.
- Napněte řetěz pomocí šroubu napínáku řetězu
(L, obr. 7B).
- Dotáhněte upevňovací šrouby krytu řetězu,
špičku lišty držte přitom nadzdvihnutou (obr.
9). Utahovací moment 1,5 kgm (15 Nm). Řetěz
musí být seřízený tak, aby byl dobře napnutý
a bylo možné s ním rukou volně pohybovat
(obr. 10).
- Řetěz je správně napnutý, jestliže ho můžete
vytáhnout o několik milimetrů z drážky nahoru
(obr. 10).
POZOR - Vždy je třeba dodržovat správné
napnutí řetězu. Příliš volný řetěz zvyšuje
riziko vzniku zpětného vrhu a může se dostat
z drážky na liště; tyto situace mohou ohrozit
148
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
obsluhu a poškodit řetěz. Příliš volný řetěz
způsobuje rychlé opotřebení řetězu, lišty a
řetězky. Naopak příliš napnutý řetěz způsobuje
přetížení motoru, který se tak může poškodit.
Správně napnutý řetěz poskytuje nejlepší
řezný výkon, bezpečnost a dlouhou životnost
řetězu. Životnost řetězu závisí na správné
napnutí, ale také na řádném mazání.
5. SPOUŠTĚNÍ
PALIVO
POZOR: benzín je velice hořlavé palivo.
Manipulaci s benzínem nebo se směsí
paliva věnujte maximální pozornost. Zákaz
kouření a manipulace s otevřeným ohněm v
blízkosti paliva nebo motorové pily.
· Pro snížení rizika požáru nebo popálenin
zacházejte s palivem opatrně. Je vysoce
hořlavé.
· Palivo míchejte a skladujte pouze v nádobě
schválené pro daný typ paliva.
· Palivo míchejte venku, kde nehrozí výskyt jisker
nebo ohně.
· ed doléváním paliva stroj položte na zem,
vypněte motor a počkejte až vychladne.
· Pomalu povolte palivovou zátku, aby mohl
uniknout přetlak a aby se vyloučilo vylití paliva.
· Po dolití palivovou zátku řádně dotáhněte.
Vibrace mohou způsobit povolení zátky a únik
paliva.
· Případně rozlité palivo pečlivě utřete. Před
spuštěním motoru odejděte alespoň 3 metry
od místa, kde jste dolévali palivo.
· Nikdy se nesnažte spálit palivo rozlité za
jakýchkoli okolností.
· Během manipulace s palivem a během činnosti
motorové pily nekuřte.
· Palivo skladujte na chladném, suchém a dobře
větraném místě.
· Palivo neskladujte v místech se suchým listím,
slámou, papírem atd.
· Motorovou jednotku a palivo skladujte v
místech, kde výpary paliva nepřijdou do styku
s jiskrami, otevřeným plamenem, ohřívači
vody, kotly topení, elektrickými motory,
spínači, sporáky, troubami atd.
· Nikdy neodstraňujte palivovou zátku, když je
motor v chodu.
· Palivo nepoužívejte na čištění.
· Dávejte pozor, aby se palivo nedostalo na
součásti oblečení.
Tento přístroj má pohon z dvoutaktního motoru
a vyžaduje tedy směs benzínu a oleje pro
dvoutaktní motory. Směs bezolovnatého benzínu
a oleje pro dvoutaktní motory si připravte
předem v čisté nádobě schválené pro benzín.
DOPORUČENÉ PALIVO: TENTO MOTOR JE
SCHVÁLEN PRO ČINNOST S BEZOLOVNATÝM
AUTOMOBILOVÝM BENZÍNEM S OKTANOVÝM
ČÍSLEM 89 ([R + M] / 2) NEBO VYŠŠÍM.
Olej pro dvoutaktní motory smíchejte s benzínem
podle pokynů na obalu.
Doporučujeme používat olej pro dvoutaktní
motory Oleo-Mac/Efco v množství 2 % (1:50),
který byl vyvinut speciálně pro dvoutaktní
motory chlazené vzduchem.
Správný míchací poměr olej/palivo, uvedený v
prospektu je vhodný jak pro používání motorového
oleje Oleo-Mac/Efco PROSINT 2 a EUROSINT 2, tak
pro ekvivalentní motorové oleje vysoké jakosti
(specifikace JASO FD nebo ISO L-EGD).
BENZÍN OLEJ
2% - 50:1
(cm
3
)
1
5
10
15
20
25
0,02
0,10
0,20
0,30
0,40
0,50
(20)
(100)
(200)
(300)
(400)
(500)
UPOZORNĚNÍ: NEPOUŽÍVEJTE OLEJ
PRO AUTA ANI OLEJ PRO DVOUTAKTNÍ
MOTORY PRO ČLUNY.
UPOZORNĚNÍ:
- Kupujte pouze potřebné množst
paliva podle vlastní spotřeby:
nekupujte více, než se spotřebuje za
jeden nebo dva měsíce;
149
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
- Benzín uchovávejte v hermeticky
uzavřené nádobě, na chladném a
suchém místě.
UPOZORNĚNÍ - Pro palivovou směs nikdy
nepoužívejte palivo s podílem etanolu
větším než 10 %; přípustné jsou gasohol (směs
benzínu a etanolu) s podílem etanolu do 10 %
nebo palivo E10.
POZNÁMKA - Připravujte pouze takové množství
paliva, které potřebujete k práci, nenechávejte
směs v nádrži nebo kanystru příliš dlouho. Pro
skladování směsi po dobu 12 měsíců
doporučujeme použít stabilizátor paliva Emak
ADDITIX 2000 kód 001000972.
Alkylový benzín
UPOZORNĚNÍ - alkylový benzín nemá
stejnou hustotu jako normální benzín.
Proto mohou motory seřízené s normálním
benzínem vyžadovat jiné seřízení šroubu H.
K tomu je třeba se obrátit na autorizované
servisní středisko.
DOLÉVÁNÍ PALIVA
Kanystrem se směsí před dolitím zatřepejte.
POZOR: dodržujte bezpečnostní předpisy
pro manipulaci s palivem. Před dolitím
benzínu vždy nejdříve vypněte motor. Nelijte
nikdy palivo do stroje s motorem v činnosti
nebo zahřátým motorem. Před nastartováním
motoru odejděte alespoň 3 m od místa, kde se
dolévalo palivo. NEKUŘTE!
1. Povrch kolem palivové zátky očistěte, aby
nedošlo k znečištění.
2. Palivovou zátku pomalu povolte.
3. Směs paliva pozorně nalijte do nádrže. Dejte
pozor, abyste ji nerozlili.
4. Před vložením a zašroubováním zátky
zkontrolujte a očistěte těsnění zátky.
5. Palivovou zátku ihned vložte do nalévacího
hrdla a dotáhněte rukou. Případné rozlité
palivo odstraňte.
POZOR: zkontrolujte, jestli nedochází k
úniku paliva, případné netěsnosti opravte
před používáním stroje. Pokud je to nutné,
spojte se servisním střediskem prodejce.
DOPLŇOVÁNÍ OLEJE A MAZÁNÍ ŘETĚZU
Mazání řetězu se provádí pomocí automatického
čerpadla, které nevyžaduje žádnou údržbu.
Olejové čerpadlo je ve výrobě nastaveno tak,
aby zajišťovalo dostatečné množství oleje i
v těžkých pracovních podmínkách. Při řezání
jemných dřevin může ukapávat olej, to je
normální jev.
- Před každým doplněním vyčistěte prostor
kolem víčka (13, obr. 2), aby se do nádrže
nedostala žádná nečistota.
- Během práce zrakem kontrolujte množství
oleje.
- Po doplnění spusťte 2-3x motor naprázdno,
aby se olej dostal k řetězu.
- V případě poruchy neodstraňujte poruchu
sami, ale obraťte se na autorizovaný servis.
Správné mazání řetězu během řezání snižuje
opotřebení mezi řetězem a lištou na minimum
a tak prodlužuje jejich životnost. Používejte vždy
jen kvalitní olej.
POZOR - Nikdy nepoužívejte vyjetý olej!
Vždy používejte speciální biologicky
rozložitelné mazivo na lišty a řetězy (eco-
lube Oleo-Mac/Efco), které maximálně šetří
životní prostředí, zdraví pracovníka a příznivě
ovlivňuje životnost součástí řetězová pily.
Před spuštěním pily se přesvědčte, že
řetěz není ničím blokován.
Pokud elektrická pila běží, držte přední
rukojeť pevně levou rukou a zadní rukojeť
pravou rukou (obr. 11).
- Nenaklánějte se dopředu se a neřežte nad
výškou svých ramen; při vysokém uchopení
řetězové pily je obtížné čelit zpětnému vrhu.
- Zkontrolujte, zda jsou všechny části vašeho
těla dostatečně daleko od řetězu a tlumiče
výfuku.
- Tyto pokyny platí i pro leváky. Zaujměte
správný pracovní postoj.
150
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
Vystavení vibracím může způsobit
poškození zdraví osob, které trpí
problémy oběhového systému nebo
nervovými problémy. Pokud se projeví fyzické
symptomy, jako znecitlivění, snížení citlivosti,
snížení normální síly nebo změny zabarvení
pokožky, obraťte se na lékaře. Tyto symptomy
se obvykle projeví na prstech, rukou nebo
zápěstí.
Motor je zahlcený
- Nastavte vypínač Zap/Vyp na STOP (B,obr.13).
- Odšroubujte šroub na krytu (A, obr. 27).
- Odstraňte kryt.
- Pákou sedlo zapalovací svíčky odstraňte.
- Vyšroubujte a vysušte zapalovací svíčku.
- Otevřete úplně ovladač plynu.
- Několikrát zatáhněte za lanko, aby se spalovací
komora vyčistila.
- Zapalovací svíčku vložte zpět a připojte sedlo
zapalovací svíčky, pevně ho stlačte - znovu
sestavte další díly.
- Přesuňte vypínač Zap/Vyp do polohy I,
startování.
- Páčku sytiče nastavte do polohy OTEVŘENO
(OPEN), i když je motor studený.
- Nyní nastartujte motor.
POZOR – Motorovu pilu nikdy nespouštějte
bez nasazené lišty, řetězu a krytu spojky
(brzdy řetězu) – spojka se může uvolnit a
způsobit vážné poranění.
SPUŠTĚNÍ MOTORU
Když se řetězová pila spouští, musí se zapnout
brzda řetězu. Brzdu řetězu zapnete zatlačením
páčky pro brzdu řetězu / krytu ruky dopředu
(směrem k liště), do polohy zapnuté brzdy
(obr. 12). Stisknutím kloboučku pumpičky
(A,obr.14A) nasajte palivo do karburátoru. Stlačte
páčku sytiče (B, obr.14A) úplně dolů (1). Pilu položte
na do stabilní polohy zem. Zkontrolujte, zda se
řetěz může volně točit a nenaráží na cizí předměty.
Před spuštěním motoru se ujistěte, že řetězová
pila není v kontaktu s žádným předmětem. Nikdy
se nesnažte spustit řetězovou pilu, když je lišta v
řezu. Levou rukou uchopte přední rukojeť a pravou
nohou přidržte zadní rukojeť (obr.15). Několikrát
zatáhněte za šňůru startéru, až motor naskočí.
Uveďte páčku sytiče (B, obr.14B) do střední polohy
(2). Pokračujte ve startování zatáhnutím za šňůru
startéru. Jakmile motor naskočí, vypněte brzdu
řetězu a počkejte několik vteřin. Potom stiskněte
plynovou páčku (C,obr.12), čímž odblokujete
startovací nastavení karburátoru. Brzdu uvolněte
(obr.3).
UPOZORNĚNÍ - Pokud startujete teplý
motor,nepoužívejte ke spuštění sytič.
UPOZORNĚNÍ - Startovací nastavení
karburátorupoužívejte pouze ve fázi
spouštění motoru.
ZÁBĚH MOTORU
Motor dosáhne svého maximálního výkonu po
5÷8 hodinách práce.
V době záběhu nenechávejte motor běžet ve
volnoběhu na maximální počet otáček, aby se
příliš nezatěžoval.
POZOR! - V době záběhu neměňte
karburaci s cílem zvýšit výkon; motor by
se mohl poškodit.
POZNÁMKA: je normální, když nový motor
během a po prvním používání kouří.
ZÁBĚH ŘETĚZU
Napínání řetězu se musí vždy provádět u
studeného řetězu. Několikrát protte řetěz
rukou a namažte ho olejem. Na několik minut
spusťte motor na mírnou rychlost a zkontrolujte
správné fungování olejového čerpadla. Zastavte
motor a seřiìte napětí řetězu. Spusťte motor a
proveìte několik řezů do kmene. Opět motor
zastavte a zkontrolujte napětí řetězu. Opakujte
tak dlouho, dokud řetěz není dostatečně
napnutý. Řetězem se nedotýkejten terénu.
UPOZORNĚNÍ - Nikdy se nedotýkejte
řetězu, pokud motor běží. Řetězem se
nedotýkejte terénu.
151
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
6. ZASTAVENÍ MOTORU
Uvolněte plynovou páčku a nastavte (C,obr.12)
motor na volnoběh. Vypněte motor zdvihnutím
páčky sytiče (B, obr.13) úplně nahoru (3).
Nepokládejte pilu na zem, jestliže se řetěz
ještě točí.
7. POUŽITĺ
Dlouhodobé vdechování výfukových plynů
motoru, rozprášeného oleje z řetězu a prachu z
pilin může představovat zdravotní riziko.
SYSTÉM PROTI ZAMRZNUTÍ
Při teplotách pod 0° nastavte klapku (A, obr.33)
do zimní polohy. Tímto způsobem se spolu se
studeným vzduchem nasává i teplý vzduch z
okolí válce a uvnitř karburátoru se pak netvoří
led.
Při teplotách nad +10°C vraťte klapku (A,
obr.34) do letní polohy, jinak by mohlo dojít k
poruchám motoru z důvodu přehřátí.
BRZDA ŘETĚZU
Brzda řetězu je velmi důležité bezpečnostní zařízení
řetězové pily. Chrání uživatele před případnými
nebezpečnými zpětnými vrhy, ke kterým může
během práce dojít. Zapnutí brzdy řetězu má za
následek okamžité zablokování řetězu a provádí se
stlačením páky (ruční zapnutí), nebo automaticky
setrvačností, jakmile se páka posune vpřed (obr.
16) v případě náhlého zpětného vrhu (setrvačné
zapnutí). Brzda řetězu se uvolní zatáhnutím za páku
směrem k pracovníkovi (obr. 3).
KONTROLA ČINNOSTI BRZDY ŘETĚZU
Při provádění kontroly pily před každým
zahájením práce s pilou zkontrolujte správnou
činnost brzdy řetězu podle následujících bodů:
1. Uchopte pevně rukojeti pily oběma rukama
a uveďte řetěz do chodu stisknutím páčky
spínače pily.
2. Hřbetem levé ruky zatlačte na páku brzdy
směrem dopředu (obr. 11).
3. Pokud brzda funguje správně, musí se řetěz
okamžitě zastavit; uvolněte páčku spínače pily.
4. Brzdu uvolněte (obr. 3).
ÚDRŽBA BRZDY: Mechanismus brzdy řetězu
udržujte vždy čistý a kloub páky namazaný.
Kontrolujte opotřebení pásku brzdy. Minimální
tloušťka pásku je 0,30 mm.
ZAKÁZANÉ POUŽITÍ
UPOZORNĚNÍ - Vždy dodržujte
bezpečnostní předpisy. Tato řetězová pila
byla konstruována a vyrobena pro prořezávání
větví a údržbu stojících stromů a keřů. Řezání
jiných materiálů je zakázáno. Vibrace i zpětný
vrh jsou u každého materiálu jiné a nebyly
by tak dodrženy bezpečnostní požadavky.
Nepoužívejte řetězovou pilu jako páku ke
zvedání, posunování nebo dělení předmětů.
Neupínejte ji do pevných stojanů. Je zakázáno
připojovat nástroje nebo jiná zařízení, která
nejsou povolena výrobcem, na vývod motoru.
UPOZORNĚNÍ PRO PRACOVNÍ OBLAST
- Nepracujte v blízkosti elektrických vodičů.
- Pracujte pouze tehdy, kdy jsou světelné
podmínky dostačující pro zřetelnou viditelnost.
- ed položením rětězové pily.
- Postupujte zvláště opatrně, když se používají
ochranné prostředky, protože některé
prostředky osobní ochrany mohou omezit
schopnost slyšet zvuky označující nebezpečí
(výzvy, signály, upozornění atd.).
- Velkou pozornost věnujte práci ve svahu a
nesoudržném terénu.
- Neřežte ve výšce nad vlastními rameny; při
vysokém úchopu řetězové pily je nesnadné
kontrolovat a čelit tečným silám (kickback).
- Neřežte z žebříku, je to mimořádně
nebezpečné.
- Řetězovou pilu zastavte, když řetěz narazí do
cizího předmětu. Pilu pak nechte zkontrolovat
a opravit poškozené části, pokud je to nutné.
Stroj zkontrolujte i v případě jeho náhodného
pádu.
- Řetěz udržujte v čistotě a bez stop písku. I malé
množství nečistot rychle otupí řetěz a zvyšuje
možnost zpětného rázu (kickback).
- Udržujte rukojeti vždy suché a čisté.
- Pokud kácíte kmen, který je napnutý, mějte se
na pozoru, protože uvolnění napětí v dřevních
vláknech může způsobit odmrštění pily zpět
směrem k obsluze.
- Dejte pozor na zpětný vrh. Ke zpětnému vrhu
152
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
může dojít, řežete-li špičkou pily anebo při
sevření řetězu v řezu. Zpětný vrh způsobí náhlé
vymrštění pily a může zapříčinit ztrátu vaší
stability. Proto buìte při práci s pilou vždy ve
střehu a pilu držte pevně oběma rukama. Dbejte,
aby řezaný materiál neobsahoval cizí předměty.
PRACOVNÍ PŘEDPISY
POZOR - Porazit strom je činnost, která
vyžaduje zkušenost. Nepokoušejte se kácet
stromy, pokud zkušenosti nemáte. VYHNĚTE
SE VŠEM ČINNOSTEM, PRO KTERÉ SE NECÍTÍTE
BÝT KVALIFIKOVANÍ! Nezkušeným pracovníkům
se doporučuje nekácet stromy, jejichž kmen
má průměr větší, než je délka lišty. Při prvním
použití pily zkuste nejprve provést několik řezů
do pevného kmene, abyste při jejím použití
získali jistotu. Při řezání nastavte plný výkon. Na
pilu příliš netlačte; samotná váha pily umožňuje
řezání s minimální silou.
UPOZORNĚNÍ - Nikdy neřezejte za
špatného počasí, špatné viditelnosti, při
velmi nízkých nebo velmi vysokých teplotách.
Vždy si zkontrolujte, zda na stromě nejsou
suché větve, které by mohly na obsluhu
během kácení spadnout.
KÁCENÍ STROMŮ
Při kácení stromů a řezání kmenů používejte
zubovou opěrku, kterou využijete jako opěru pily o
kmen při řezání. Před zahájením řezání si pozorně
prohlédněte strom i jeho okolí. Uvolněte si pracovní
plochu. Připravte si co nejširší ústupovou cestu před
pádem stromu (obr.17). Nejdříve odřízněte všechny
větve v dolní části kmene do výše asi 2 metrů.
Proveďte zářez do hloubky odpovídající 1/4
průměru kmene na té straně stromu, na kterou
chcete, aby strom padal (1-obr.18).
Asi o 10 cm výše začněte s druhým řezem, který
se spojí se špičkou prvního řezu. Tímto způsobem
vyříznete klín, který určí směr dopadu stromu
(2-obr.18).
Nyní proveďte ze strany opačné k prvnímu řezu
opravdový kácecí řez, který musí být umístěný o
4-5 cm výše než první řez (3-obr.18).
Vždy ponechte lomové jádro, (A,obr.19-24) které
umožní kontrolu směru pádu stromu. Ještě než
se strom začne hýbat, vložte do zářezu klín,
abyste zabránili případnému sevření pily v řezu.
Pokud je průměr kmene větší, než délka lišty,
postupujte podle nákresu na obr.19.
ODVĚTVOVÁNÍ
a) Při odvětvování stromu vždy postupujte od
většího průměru směrem ke špičce.
b) Před zapnutím pily si najděte vždy co
nejstabilnější a nejbezpečnější postoj. Jestliže
je to nutné, udržujte rovnováhu zakleknutím
na kmen stromu.
c) Pilu držte opřenou o kmen stromu, abyste se
zbytečně neunavovali, a otáčejte ji na pravou
nebo levou stranu podle polohy větve, kterou
chcete uříznout (obr.20).
d) Při řezání napružených větví si najděte
bezpečnou polohu k ochraně před
případným švihnutím větve. V takovém
případě vždy řezejte z opačné strany ohybu.
e) Při prořezávání větví o velkém průměru
využijte bezpečnostní závěs.
POZOR - Nikdy neřezejte horním okrajem
špičky lišty, zejména ne při odvětvování,
protože hrozí nebezpečí zpětného vrhu.
ŘEZÁNÍ KMENŮ
Než začnete kmen rozřezávat, vždy si ověřte,
jak je podepřen; tím si zajistíte správný způsob
rozřezání a zabráníte sevření lišty v kmeni.
a) Jestliže je podepřen na obou stranách,
začněte zářezem na horní straně do asi 1/4
průměru (1-obr.21). Řez dokončete zespoda
(2-obr.21). Tím dosáhnete dokonalého řezu
a nedojde k sevření lišty v kmeni.
b) Jestliže je podepřen pouze na jedné straně,
začněte zářezem na dolní straně do asi 1/4
průměru (1-obr.22). Řez dokončete shora
(2-obr.22).
UPOZORNĚNÍ - Jestliže při řezání dojde
k sevření pily v řezu, vypněte motor,
nadzdvihněte kmen a změňte jeho
polohu (obr.23). Nesnažte se uvolnit
řetěz taháním za rukojeť pily.
8. ÚDRŽBA
SHODA PLYNNÝCH EMISÍ S PŘEDPISY
Tento motor, včetně systému regulace emisí,
musí být řízen, používán a udržován v souladu s
pokyny uvedenými v uživatelské příručce k
udržení emisí v rámci právních požadavků
platných pro nesilniční pojízdné stroje.
Systém regulace emisí motoru se nesmí
153
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
neoprávněně upravovat ani používat
nesprávným způsobem.
Nesprávný provoz, použití nebo údržba motoru
nebo stroje by mohly vést k možnému selhání
systému regulace do takové míry, kdy již nejsou
splněny platné právní požadavky; v tomto
případě je třeba podniknout okamžité kroky k
nápravě poruch systému a k obnovení plnění
platných požadavků.
Příklady, mimo jiné, jsou nesprávný provoz,
použití nebo údržba:
- násilné otevření nebo poškození zařízení k
dávkování paliva;
- použití paliva a / nebo motorového oleje,
které nesplňují charakteristiky uvedené v
kapitole SPUŠTĚNÍ / PALIVO;
- používání neoriginálních náhradních dílů, jako
jsou svíčky apod.;
- žádná nebo nedostatečná údržba výfukového
systému včetně nesprávných intervalů údržby
výfuku, zapalovací svíčky, vzduchového filtru
apod.
POZOR - Neoprávněný zásah do tohoto
motoru má za následek ztrátu platnosti
osvědčení EU o emisích.
Úroveň CO2 tohoto motoru naleznete na webové
stránce společnosti Emak (www.myemak.com) v
části The Outdoor Power Equipment World”.
UPOZORNĚNÍ - Při údržbových pracích
vždy používejte ochranné rukavice.
Údržbu neprovádějte, je-li motor ještě teplý.
UPOZORNĚNÍ - Při nedodržení pokynů pro
ostření se značně zvyšuje riziko zpětného rázu.
BROUŠENÍ ŘETĚZU
Dělení řetězu (obr. 25) je .325" nebo 3/8”.
Při broušení řetězu používejte ochranné rukavice
a kulatý pilník Ø 4,8 mm (3/16") nebo Ø 5.5 mm
(7/32”).
POZOR - Nemontujte řetěz .325” na
řetězku pro 3/8” nebo naopak.
Řetěz vždy bruste z vnitřní strany ostří směrem
ven s ohledem na hodnoty uvedené na obr. 25.
Řezné články řetězu musí mít po nabroušení
stejnou šířku a délku.
UPOZORNĚNÍ - Řetěz je nutné nabrousit
vždy, když zjistíte, že piliny jsou tak
nepatrné jako při normálním pilování.
Při každém 3-4 broušení je nutné zkontrolovat a
případně obrousit omezovač hloubky plochým
pilníkem a speciálním pilníkem, které se dodávají
jako volitelné vybavení; pak zakulaťte přední úhel
(obr. 26).
POZOR - Správná výška omezovače
hloubky je stejně důležitá jako správné
nabroušení řetězu.
LIŠTA
Lišty s cívkou ve špičce je nutné namazat
mazivem pomocí mazací stříkačky.
Lištu pravidelně každých 8 hodin obracejte, aby
se opotřebovávala stejnoměrně.
Drážku lišty a otvor mazání udržujte v čistotě
pomocí škrabky, kterou si můžete objednat.
Kontrolujte, zda jsou vodítka lišty rovnoběžná, a
je-li to nutné, odstraňujte boční otřepky plochým
pilníkem.
Otáčejte lištou a kontrolujte, zda v mazacích
otvorech nejsou nečistoty.
UPOZORNĚNÍ - Nikdy nenasazujte nový
řetěz na opotřebovanou řetězku.
VZDUCHOVÝ FILTR - Otočte knoflíkem
(A, obr. 27) a denně kontrolujte vzduchové
filtry (B). Čistěte odmašťovadlem značky Emak
kód 001101009A, umyjte vodou a profoukněte
z určité vzdálenosti stlačeným vzduchem
směrem zevnitř ven. Vyměňte filtr, jestliže je silně
zanesený nebo poškozený.
UPOZORNĚNÍ! - Při opětovném nasazování
filtru (B) ho dobře zatlačte.
FILTR KARBURÁTORU - Pravidelně kontrolujte
stav filtru karburátoru. Je-li příliš znečistěný,
vyměňte ho (obr. 28).
154
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
OLEJOVÉ ČERPADLO (automatické
nastavitelné) - Výkon byl nastaven již ve výrobě.
Množství dodávaného oleje můžete dodatečně
regulovat pomocí regulačního šroubu (obr. 32).
Olej protéká pouze při pohybu řetězu.
UPOZORNĚNÍ - Nikdy nepoužívejte vyjetý
olej!
STARTOVACÍ JEDNOTKA - Chladicí otvory krytu
startovací jednotky udržujte volné a čisté pomocí
štětce nebo stlačeného vzduchu.
MOTOR - Žebrování válce pravidelně
čistěte štětcem nebo stlačeným vzduchem.
Nahromaděním nečistot na válci může dojít k
přehřátí, které je nebezpečné pro chod motoru.
SVÍČKA - Doporučujeme pravidelné čištění
svíčky a kontrolu vzdálenosti elektrod (obr. 29).
Používejte svíčky CHAMPION RCJ7Y nebo jinou
značku odpovídající tepelné hodnoty.
BRZDA ŘETĚZU - Pokud brzda správně
nefunguje, sejměte kryt a pečlivě vyčistěte
součásti brzdy. Jestliže je pás brzdy
opotřebovaný, a/nebo deformovaný, vyměňte
ho.
Pro čištění nikdy nepoužívejte palivo.
KARBURÁTOR
Před seřízením karburátoru vyčistěte víko
startovacího zařízení, vzduchový filtr (obr. 27)
a zahřejte motor. Deze motor is ontworpen in
overeenstemming met de toepassing van de
verordeningen (EU) 2016/1628.
Karburátor (obr.30) byl navržen tak, aby
umožňoval seřízení šroubů L a H pouze v
rozsahu -¼ otáčky. Možné seřízení šroubů L a H
v rozsahu -¼ otáčky bylo stanoveno výrobcem a
není možné je změnit.
UPOZORNĚNÍ – Nesnažte se šrouby seřídit
mimo povolený rozsah násilím!!
Šroub volnoběhu T je seřízený tak, aby
umožňoval bezpečnostní mez mezi volnoběhem
motoru a režimem sepnutí spojky.
POZOR: Pokud motor běží na volnoběh,
řetěz se nesmí otáčet. Pokud se řetěz při
minimálních otáčkách pohybuje, šroubem T
snížíte otáčky motoru. Pokud problém přetrvává,
okamžitě zastavte práci a pro vyřešení problému
kontaktujte autorizované servisní středisko.
Šroub L musí být seřízený tak, aby motor rychle
reagoval na přidání plynu a měl pravidelný chod
na volnoběh.
Šroub H musí být seřízený tak, aby motor během
řezání podával plný výkon.
UPOZORNĚNÍ - Na chod motoru mohou
mít vliv změny počasí a nadmořské
výšky. Při řezání pilou nebo při seřizování
karburátoru nesmí v blízkosti pily stát další
osoby.
TLUMIČ VÝFUKU
POZOR - Tento tlumič výfuku je vybaven
katalyzátorem, aby byl motor v souladu s
požadavky na množství emisí. Katalyzátor nikdy
neodstraňujte, ani jej neupravujte: odstranění
nebo úprava katalyzátoru znamená porušení
zákona.
POZOR - Tlumiče vybavené katalyzátorem
se při použití zahřívají na velmi vysokou
teplotu a jsou horké ještě dlouho po zastavení
motoru. To platí i v případě chodu motoru
na volnoběh. Při dotyku si můžete spálit
pokožku. Nezapomeňte na nebezpečí požáru!
UPOZORNĚ-V případě poškození
výfuku je nutná jeho výměna. Pokud se
výfuk často ucpává, může to být znakem snížené
účinnosti katalyzátoru.
POZOR - Nepoužívejte řetězové pily,
jestliže je tlumič výfuku poškozený, není
instalovaný, nebo byl upravován. Používání
tlumiče výfuku bez dostatečné údržby zvyšuje
nebezpečí požáru a ztráty sluchu.
155
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
TABULKA ÚDRŽBY
Uvědomte si prosím, že následující intervaly údržby platí pouze pro běžné pracovní podmínky. Je-li
vaše denní práce náročnější než běžná, musí se intervaly údržby příslušně zkrátit.
Před každým
použitím
Po každé přestávce
pro doplnění paliva
Každý týden
Při poškození nebo
závadě
Celý stroj Zkontrolovat: úniky, trhliny a opotřebení
X X
Kontroly: spínač, startér, páčka akcelerátoru a
páčka aretace akcelerátoru
Kontrola činnosti
X X
Brzda řetězu Kontrola činnosti
X X
Kontrola autorizovanou opravnou
X
Palivová nádržka a olejová nádržka Zkontrolovat: úniky, trhliny a opotřebení
X X
Palivový ltr Kontrola a čištění
X
Výměna ltračního prvku
X
Mazání řetězu Kontrola výkonu
X X
Řetěz Zkontrolovat: poškození, nabroušení a opotřebení
X X
Kontrola napnutí
X X
Naostření: zkontrolovat hloubku brusu
X
Lišta Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X X
Čištění drážek a vedení oleje
X
Otočení, namazání hnacího kola a zbavení otřepů
X
Vyměnit
X
Pastorek Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X
Vyměnit
X
Spojka Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X
Vyměnit
X
Doraz řetězu Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X X
Vyměnit
X
Všechny přístupné šrouby a matice (mimo šroubů
na karburátoru)
Zkontrolovat a dotáhnout
X
Vzduchový ltr Vyčistit
X
Vyměnit
X
Žebra válce a štěrbiny v krytu spouštěče Vyčistit
X
Startovací lanko Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X
Vyměnit
X
Karburátor Zkontrolovat minimální otáčky (řetěz se při
minimálních otáčkách nesmí otáčet)
X X
Svíčka Zkontrolovat vzdálenost elektrod
X
Vyměnit
X
Antivibrační systém Zkontrolovat: poškození a opotřebení
X
156
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
MIMOŘÁDNÁ ÚDRÎBA
V případě intenzivního používání doporučujeme
provést celkovou kontrolu odborným technikem
servisu na konci sezóny, v případě normálního
používání každé dva roky.
UPOZORNĚNÍ! - Všechny údržbové práce,
které nejsou uvedené v této příručce,
smí provádět pouze autorizovaná dílna.
Chcete-li, aby Vám zahradní rětězové pily
pravidelně a dlouho sloužil, dbejte na to, abyste
k případné výměně součástí používali výhradně
ORIGINÁLNÍ NÁHRADNÍ DÍLY.
Případné neschválené úpravy a/nebo
používání neoriginálního příslušenství
může způsobit vážná či smrtelná zranění
pracovníka nebo třetích osob.
PŘEPRAVA
Noste řetězovou pilu pouze se zastaveným
motorem, s lištou směřující dozadu a řetězem
zakrytým krytem (obr. 31).
POZOR - Při dopravě stroje na vozidle se
ujistěte o správném a pevném připevnění
na vozidle pomocí popruhů. Pila se přepravuje
ve vodorovné poloze po ujištění, že se neporušují
platné předpisy pro přepravu těchto zařízení.
9. SKLADOVÁNÍ
Když nebudete stroj po dlouhou dobu používat:
- Na dobře větraném místě vyprázdněte a
vyčistěte palivovou a olejovou nádržku.
- Palivo a olej likvidujte podle předpisů a s
ohledem na ochranu životního prostředí.
- Karburátor vyprázdněte tak, že spustíte motor,
a počkáte, až se zastaví (zbytek směsi v
karburátoru by mohl poškodit membrány).
- Řetěz a lištu demontujte, očistěte a nastříkejte
ochranným olejem.
- Pečlivě očistěte chladicí štěrbiny v krytu
startovací jednotky, vzduchový filtr (obr. 27) a
žebra válce.
- Stroj skladujte na suchém místě, pokud
možno ne přímo na zemi, v dostatečné
vzdálenosti od tepelných zdrojů a s prázdnými
nádržemi.
- Postup pro uvedení do provozu po zimním
uložení je stejný jako postup při normálním
spouštění stroje (str. 148).
OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ochrana životního prostředí je důležitý a
prvořadý aspekt při používání stroje ve prospěch
občanského spolužití a prostředí, v němž žijeme.
- Vyvarujte se toho, abyste byli rušivým prvkem
ve vztahu s vašimi sousedy.
- Důkladně dodržujte místní předpisy pro
likvidaci obalů, olejů, benzínu, akumulátorů,
filtrů, opotřebených součástí nebo jakéhokoli
prvku se silným dopadem na životní prostředí;
tyto odpady nesmí být odloženy do běžného
komunálního odpadu, ale musí se separovaně
odevzdat do příslušných sběrných středisek,
která zajistí recyklaci materiálů.
Odstranění a likvidace
Při vyřazení stroje z provozu jej nenechávejte
volně v přírodě, ale obraťte se na sběrné
středisko.
Hodně materiálů použitých při konstrukci
stroje lze recyklovat; všechny kovy (ocel, hliník,
mosaz) lze odevzdat do běžné sběrny kovů. Pro
informace se obraťte na sběrnou službu odpadu
ve vaší oblasti. Likvidace odpadu pocházejícího
z demolice stroje musí být provedena s ohledem
na životní prostředí, aby se zabránilo znečištění
půdy, ovzduší a vody.
V každém případě je třeba dodržovat místní
platné zákony.
Při likvidaci stroje byste měli zlikvidovat i štítek
s označením CE společně s tímto návodem k
obsluze.
157
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
10. TECHNICKÉ ÚDAJE
POZOR!!!
Nebezpečí zpětného vrhu (kickback) je větší v případě kombinace lišta/nevhodný řetěz!
Používejte výlučně doporučené kombinace lišta/řetěz a dodržujte pokyny pro broušení.
GS 371
MT 3710
GS 411
MT 4110
GS 451
MT 4510
Objem válce 35.2 cm
3
39.0 cm
3
42.9 cm
3
Motor dvoudobý Emak
Výkon 1.8 kW 1.9 kW 2.1 kW
Minimální otáčky
2.600÷3.200 min
–1
*
Maximální otáčky
12.700 min
–1
* 12.800 min
–1
* 12.900 min
–1
*
Nastřikovač paliva Ano
Boční šroub napínáku řetězu Ano
Zjednodušené spouštění Ano
Počet zubů řetězky
6 (3/8")
7 (.325")
6 (3/8")
7 (.325")
7
Hmotnost bez lišty a řetězu 4.3 kg 4.4kg 4.5 kg
Objem palivové nádrže
380 (0.38) cm
3
()
Objem nádržky na olej pro řetěz
250 (0.25) cm
3
()
Rychlost řetězu při 133% maximálních
otáček motoru
3/8" 24.25 m/s 24.45 m/s -
.325"
24.45 m/s 24.65 m/s 24.85 m/s
* Otáčky naprázdno s lištou a řetězem
Doporučené
kombinace lišt a
řetězů
GS 371
MT 3710
GS 371-GS 411
MT 3710-MT4110
GS 371
MT 3710
GS 411-GS 451
MT 4110-MT4510
GS 451
MT 4510
Rozteč a tloušťka řetězu /" x .050" SPECIAL 0.325" x .050" Microlite
Délka lišty
14" (35 cm)
16" (41 cm) 13" (33 cm) 16" (41 cm)
18" (46 cm)
Typ lišty
140SDEA041 160SDEA041 130MLBK041 160MLBK041 180MLBK041
Typ řetězu 91 VG 95 VPX
Řezná délka 330 mm 390 mm 300 mm 390 mm 440 mm
158
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
GS 371
MT 3710
GS 411
MT 4110
GS 451
MT 4510
Hladina akustického tlaku dB (A)
L
pA
av
EN 11681-1
EN 22868
100.4 100.2 103.0 *
Odchylka dB (A) 3.6 3.3 3.0
Naměřená hladina akustického výkonu dB (A)
2000/14/EC
EN 22868
EN ISO 3744
110.9 111.2 114.0
Odchylka dB (A) 3.0 3.2 3.1
Garantovaná hladina akustického
výkonu
dB (A)
L
WA
2000/14/EC
EN 22868
EN ISO 3744
114.0 114.0 117.0
Úroveň vibrací (3/8") m/s
2
EN 11681-1
EN 22867
EN 12096
5.2 (sx)
6.5 (dx)
5.1 (sx)
5.9 (dx)
- *
Odchylka m/s
2
EN 12096
1.6 (sx)
1.9 (dx)
2.0 (sx)
1.8 (dx)
-
Úroveň vibrací (.325") m/s
2
EN 11681-1
EN 22867
EN 12096
5.2 (sx)
6.5 (dx)
4.6 (sx)
5.2 (dx)
4.3 (sx)
4.8 (dx)
*
Odchylka m/s
2
EN 12096
1.6 (sx)
1.9 (dx)
1.9 (sx)
2.1 (dx)
1.7 (sx)
2.5(dx)
* Průměrné statistické hodnoty (1/3 volnoběh, 1/3 na plný výkon v řezu, 1/3 max. rychlost bez zátěže).
159
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
11. ES PROHLÁŠENÍ O SHODĚ
Níže podepsaný:
EMAK spa via Fermi, 4 - 42011 Bagnolo in Piano (RE) ITALY
prohlašuje na svou vlastní odpovědnost, že stroj::
1. Druh:
Řetězová pila
2. Značka: / Typ:
OLEO-MAC GS 371 - GS 411 - GS 451 / EFCO MT 3710 - MT
4110 - MT 4510
3. Identikační sériové č.
852 XXX 0001 - 852 XXX 9999 (GS 371 - MT 3710)
848 XXX 0001 - 848 XXX 9999 (GS 411 - MT 4110)
844 XXX 0001 - 844 XXX 9999 (GS 451 - MT 4510)
je v souladu s ustanoveními směrnice /
nařízení v platném znění:
2006/42/EC - 2014/30/EU - 2000/14/EC - (EU) 2016/1628 -
2011/65/EU
odpovídá ustanovením následujících
harmonizovaných norem:
EN ISO 11681-1:2011- EN 55012:2007 - EN 55012:2007/A1:2009 -
EN ISO 14982:2009
odpovídá modelu, který získal osvědčení
EU č.
M.030
3.18.6017
(GS 371
) - M
.0303.1
8.6018 (
GS 411)
M.0303.1
8.6019 (GS 451) - M.0303.18.6020 (MT 3710)
M.0303.1
8.6021 (MT 4110) - M.0303.18.6022 (MT 4510)
vydaný
ICE v. Garibaldi, 20 - 40011 Anzola Emilia (BO) - Italy n° 0303
Použitý postup posuzování shody
Annex V - 2000/14/EC
Naměřená hladina akustického výkonu
110.9 dB(A) (GS 371 - MT 3710) - 111.2 dB(A) (GS 411 - MT 4110) -
114.0 dB(A) (GS 451 - MT 4510)
Zaručená hladina akustického výkonu
114.0 dB(A) (GS 371 - MT 3710 - GS 411 - MT 4110) - 117.0 dB(A) (GS
451 - MT 4510)
Provedeno v:
Bagnolo in piano (RE) Italy - via Fermi, 4
Datum:
20/07/2019
Technická dokumentace uložená ve:
správním sídle společnosti. - Technické vedení
Fausto Bellamico - President
s.p.a.
160
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
Tento přístroj byl navržen a vyroben s pomocí
nejmodernějších výrobních technik. V případě
soukromého použití nebo pro hobby poskytuje
výrobce záruku na své výrobky v trvání 24
měsíců od data zakoupení. Servis v České
republice a na Slovensku provádí firma
MOUNTFIELD ve svých prodejnách,
specializovaných servisních střediscích a přes
své dealery. V případě profesionálního
používání je záruka omezena na 12 měsíců.
Všeobecné záruční podmínky
1) Záruka platí ode dne zakoupení výrobku.
Výrobní podnik zdarma vyměňuje
prostřednictvím obchodní a servisní sítě
vadné díly, jejichž vada byla způsobena
materiálem, zpracováním nebo výrobou.
Záruka nezbavuje kupujícího zákonných
práv, které mu náležejí podle občanského
zákoníku, a které se vztahují na důsledky
defektů nebo vad způsobených prodaným
výrobkem.
2) Techničtí pracovníci provedou požadovaný
zákrok co nejdříve v rámci daných časových
možností.
3) Při žádosti o opravu v záruce je nutné
předložit oprávněnému pracovníkovi
níže uvedený záruční list orazítkovaný
prodejcem a úplně vyplněný, spolu s
nákupní fakturou nebo platným
dokladem o zakoupení s datem nákupu.
4) Záruka pozbývá platnosti v případě:
- zjevného zanedbání údržby,
- nevhodného používání výrobku nebo
jeho úprav,
- použití nevhodných maziv nebo paliv,
- použití jiných než originálních náhradních
dílů,
- zásahů prováděných neoprávněnými
pracovníky.
5) Záruka se podle výrobce nevztahuje na
materiály, které se opotřebovávají, a na
části vystavené běžnému funkčnímu
opotřebování.
6) Záruka se nevztahuje na zásahy týkající se
modernizace a vylepšování výrobku.
7) Záruka se nevztahuje na seřizování a
údržbové práce, i když jsou prováděné v
době záruky.
8) Případné škody způsobené při dopravě
musí být ihned oznámeny dopravci, jinak
záruka propadá.
9) Pro motory jiných značek (Briggs &
Stratton, Subaru, Honda, Kipor, Lombardini,
Kohler apod.), namontované na našich
strojích, platí záruka poskytnutá
příslušnými výrobci motoru.
10) Záruka se netýká případných škod, přímých
či nepřímých, způsobených osobám nebo
na věcech poruchou výrobku nebo
vyplývajících z dlouhodobého nuceného
odstavení výrobku.
12. ZÁRUČNÍ LIST
MODEL
KUPUJÍCÍ
SERIOVÉ Č.
DATUM
PRODEJCE
Nezasílat! Přiložte pouze při případném vyzvání záruční služby.
161
I
GB
F
D
E
NL
P
CZ
TR
TR
SK
RUS
UK
CZ
H
LV
EST
LT
RO
13. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
POZOR: jednotku vždy vypněte a odpojte zapalovací svíčku, než začnete provádět
kontroly doporučené v tabulce, mimo případy, kdy se vyžaduje jednotka v činnosti.
Když byly zkontrolovány všechny možné příčiny a problém nebyl vyřešen, spojte se s autorizovaným
servisním střediskem. Když zjistíte problém, který nebyl uveden v tabulce, spojte se s autorizovaným
servisním střediskem.
PROBLÉM MOŽNÉ PŘÍČINY ŘEŠENÍ
Motor nelze nastartovat nebo
zhasne několik sekund po
nastartování.
1. Svíčka nedává jiskru
2. Motor je přehlcený
1. Zkontrolujte jiskru svíčky. Pokud svíčka
nedává jiskru, opakujte test s novou
svíčkou (RCJ7Y).
2. Postupujte podle popisu na str.150.
Pokud se motor stále nerozjede,
opakujte postup s novou svíčkou.
Motor se rozjede, ale řádně
nezvyšuje otáčky nebo při
vysokých otáčkách nepracuje
správně.
Karburátor se musí seřídit. Spojte se s autorizovaným servisním
střediskem pro seřízení karburátoru.
Motor nedosáhne plných otáček
a/nebo příliš kouří.
1. Zkontrolujte směs oleje s
benzínem.
2. Znečištěný vzduchový filtr.
3. Karburátor se musí seřídit.
1. Použijte nový benzín a olej vhodný pro
dvoutaktní motory.
2. Vyčistěte; viz pokyny v kapitole Údržba
vzduchového filtru.
3. Spojte se s autorizovaným servisním
střediskem pro seřízení karburátoru.
Motor nastartuje, funguje a
zrychluje, ale nedrží si
volnoběžné otáčky.
Karburátor se musí seřídit. Seřiďte šroub volnoběhu "T" (obr. 30) ve
směru hodinových ručiček pro zvýšení
otáček; viz kapitola Údržba karburátoru.
Lišta a řetěz se během činnosti
zahřívají a kouří
1. Prázdná nádržka na olej pro
řetěz
2. Příliš napnutý řetěz
3. Špatná činnost mazací
soustavy
1. Nádržka na olej se musí naplnit
pokaždé, když se plní palivová nádržka.
2. Napnutí řetězu; viz pokyny v kapitole
Montáž lišty a řetězu (str. 147).
3. Nechte jet na maximální otáčky 15-30
sekund. Zastavte a zkontrolujte, jestli
olej odkapává ze špičky lišty. Pokud tam
olej je, může být vadná činnost
způsobena volným řetězem nebo
poškozenou lištou. Pokud olej
neodkapává, spojte se s autorizovaným
servisním střediskem
Motor se rozjede, ale řetěz se
netočí
1. Brzda řetězu zapnutá
2. Příliš napnutý řetěz
3. Montáž lišty a řetězu
4. Poškozený řetěz a/nebo lišta
5. Poškozená spojka a/nebo
pastorek
1. Vypněte brzdu řetězu; viz kapitola
Používání - Brzda řetězu (str. 151)
2. Napnutí řetězu; viz pokyny v kapitole
Montáž lišty a řetězu (str. 147)
3. Viz pokyny v kapitole Montáž lišty a
řetězu (str. 147)
4. Viz pokyny v kapitole Údržba lišty a/
nebo řetězu (str. 153)
5. V případě potřeby vyměňte; spojte se s
autorizovaným servisním střediskem
POZOR: když je motor
v činnosti, nikdy se
nedotýkejte řetězu
175
I
GB
F
D
E
NL
P
GR
SK
CZ
CZ
RUS
UK
PL
SK
LV
EST
LT
RO
GS 371
MT 3710
GS 411
MT 4110
GS 451
MT 4510
Hladina akustického tlaku dB (A)
L
pA
av
EN 11681-1
EN 22868
100.4 100.2 103.0 *
Tolerancia dB (A) 3.6 3.3 3.0
Nameraná hladina akustického výkonu dB (A)
2000/14/EC
EN 22868
EN ISO 3744
110.9 111.2 114.0
Tolerancia dB (A) 3.0 3.2 3.1
Zaručená hladina akustického výkonu dB (A)
L
WA
2000/14/EC
EN 22868
EN ISO 3744
114.0 114.0 117.0
Úroveň vibrácií (3/8") m/s
2
EN 11681-1
EN 22867
EN 12096
5.2 (sx)
6.5 (dx)
5.1 (sx)
5.9 (dx)
- *
Tolerancia m/s
2
EN 12096
1.6 (sx)
1.9 (dx)
2.0 (sx)
1.8 (dx)
-
Úroveň vibrácií (.325") m/s
2
EN 11681-1
EN 22867
EN 12096
5.2 (sx)
6.5 (dx)
4.6 (sx)
5.2 (dx)
4.3 (sx)
4.8 (dx)
*
Tolerancia m/s
2
EN 12096
1.6 (sx)
1.9 (dx)
1.9 (sx)
2.1 (dx)
1.7 (sx)
2.5(dx)
*
Priemerné štatistické hodnoty (1/3 voľnobeh, 1/3 na plný výkon v reze, 1/3 maximálna rýchlosť bez záťaže).
/