Pozor!
Pokud nabíjecí proud v průběhu celé nabíjecí
doby zřetelně nepoklesne, je to znamení, že je
baterie poškozená! Ta se nesmí v žádném
případě nabíjet dále, aby se zabránilo přehřátí!
Pozor!
Pokud je nabíjecí proud vyšší než asi 10%
kapacity baterie, je možné, že se v baterii tak
silně vytvářejí plyny, že výrobce baterie
doporučuje otevřít zátky na baterii, abyste
zabránili přetlaku.
Použijte doklady k baterii k informaci o
otevírání baterie a nebezpečí úrazu kyselinu
z baterie.
6.Ukončit nabíjení
Když je nabíjení dokončeno, např. podle
vypočtené nabíjecí doby nebo u už jen nízkého
nabíjecího proudu:
➌ Nejdříve vytáhněte zástrčku ze zásuvky,
než odpojíte nabíjecí kabely!
Tak zabráníte tomu, aby při ještě běžící
nabíječce ty odpojené nabíjecí kabely vedly
proud a tak s působily zkrat.
➋ Te prve teď odpojte černý kabel od mínus
pólu...
➊ ...a teprve potom odpojte červený nabíjecí
kabel od plus pólu baterie!
Tak snížíte nebezpečí zkratu, kdybyste se
omylem při připojování dotkli červeným
kabelem podvozku (zem)!
Pozor!
Nikdy neotvírejte kryt, nejsou tam žádné díly,
které by se daly obsluhovat. Nebezpečí úrazu
elektrickou ranou, když se dotknete vnitřních
dílů pod napětím!
34 35
3. Důležité bezpečnostní pokyny!
•Používejte nabíječku baterií jen v dobře
větraných místnostech, protože při nabíjení
baterií vznikají plyny, které mohou v uzavřené
místnosti dosáhnout výbušné koncentrace!
• Nikdy nezapínejte nabíječku baterií, když je
cítit zápach plynů nebo výpary pohonných
látek, protože při napojení vznikají jiskry,
které mohou způsobit výbuch!
•Používejte nabíječku baterií vždy dobře
chráněnou před deštěm a vlhkem, abyste
zabránili úrazu elektrickou ranou.
•Chraňte nabíječku baterií před přehřátím tím,
že vždy budete dbát na volné ventilační
otvory a nebudete ji vystavovat dalším
zdrojům tepla (slunce, horký motor..)
• Nikdy nezkoušejte nabíjet očividně
poškozené baterie! Mohou se přehřát a
vybuchnout!
4.Připojení
Přesvědčte se před použitím, že síťový kabel
a oba nabíjecí kabely jsou v bezvadném
stavu. Když je síťový kabel poškozený,
nesmíte uvádět přístroj do provozu, dokud
síťový kabel není vyměněn službou
zákazníkům. Jinak hrozí nebezpečí úrazu
elektrickou ranou! Když jsou poškozené
nabíjecí kabely, může dojít k požáru. Nechte
nabíjecí kabely opravit a překontrolovat
správnou izolaci, než přístroj zase použijete!
Pozor!
Nikdy nestrkejte zástrčku do zásuvky, dokud
nejsou nabíjecí kabely řádně připojené na
baterii!
Nabíječka baterií nemá vypínač a v nabíjecích
kabelech se okamžitě po zapojení zástrčky
do zásuvky objeví napětí! Potom může
vzniknout zkrat mezi volně visícími nabíjecími
kabely!
Nabíječka baterií
1. Účel použití
Ta to nabíječka baterií dává k dispozici napětí
stejnosměrného proudu. S toho důvodu je
určena pouze
-pro časově střežené nabíjení startérových
baterií běžného typu (olověné baterie pro
motorová vozidla)...
-pro baterie s nominálním napětím 12V a
kapacitou 36 – 200 Ah...
-pro použití v domácnosti
-pro prostory chráněné před deštěm
Nabíječka baterií není určena pro následující
účely:
- pro nabíjení baterií nevyžadující údržbu
nebo baterií s jednoduchou údržbou.
- pro jiné druhy baterií než olověné startérové
baterie.
- pro udržovací náboj, tedy stálé nabíjení
baterií.
- pro zásobování napětím spotřebitelů 12V
Pozor!
Neřízené nabíječky nejsou vhodné pro
předchozí oblasti upotřebení, protože dodávají
příliš mnoho energie a mohly by je poškodit.
Pozor!
V žádném případě nepoužívejte tuto
nabíječku baterií pro nabíjení nenabíjecích
baterií, nebezpečí výbuchu!
2.Technické údaje
Zapojení na síť 230V / 50 Hz
Odebíratelný výkon 66 W
Způsob ochrany IP20
Výstupní napětí 12V jmenovitý
Výstupní proud 5A
ef.
/ 3,5A
aritm.
➊ Připojte nejdříve červený kabel na kladný
pól baterie.
➋ a potom teprve černý kabel na záporný pól
baterie.
Tímto postupem snížíte nebezpečí zkratu,
kdybyste se omylem při připojování červe-
ným kabelem dotknul podvozku (zem)!
➌ Teprve teď zastrčte zástrčku do zásuvky –
nabíjení okamžitě začne.
5. Nabíjení
Ta t o nabíječka baterií nemá žádné řízení
nabíjecí doby! Příliš dlouho nabíjené baterie se
mohou přebít
a poškodit. Dbejte proto následujících pokynů k
výpočtu maximální nabíjecí doby:
Nabíjecí doba souvisí se stavem nabití
baterie. Pokud ho přesně neznáte, můžete ho
změřit hustoměrem akumulátorové kyseliny
běžného typu.
Jen pro informaci: Olověné baterie se pokládají
za
- plně vybité při hustotě kyseliny méně
než 1,16 g/cm
3
- polovičně nabité při hustotě kyseliny
1,21 g/cm
3
- plně nabité při hustotě kyseliny více
než 1,28 g/cm
3
Nabíjecí doba se vypočítá vzorcem “kapacita
baterie děleno nabíjecím proudem”. To by bylo
například u kapacity baterie 36Ah a nabíjecím
proudem 12A čistě teoreticky asi 3 hodiny
(3h x 12A = 36Ah).
Čistě “teoreticky“ proto, že s delší dobou
nabíjení klesá nabíjecí proud – čím plnější je
baterie!
Proto:
➍ Měřič na nabíječce ukazuje aktuální nabíjecí
proud, ten je na začátku nabíjení téměř na
maximálním stupni. Pozorujte klesání
nabíjecího proudu, a s průměru odhadněte
přibližnou skutečnou nabíjecí dobu.