Zdroj napětí musí také poskytovat proud postačující k práci přenosného elektronického zařízení, které se chystáte napájet. Přibližně
můžete hodnotu potřebného proudu (v ampérech) vypočítat tak, že podělíte výkon zařízení (ve wattech) číslem 12 (nominální vstupní
proud). Pokud je spotřeba zařízení 120 wattů, zdroj napětí musí poskytovat: 120/12 = 10 ampérů. U většiny vozidel má 12voltový
zapalovač cigaret pojistku, která dovoluje odebírat proud v rozmezí 15 až 20 ampérů.
RRaaddyy pprroo ooddbběěrr ssttřřííddaavvééhhoo nnaappěěttíí
Většina elektrických nástrojů, spotřebičů a audio/video zařízení obsahuje štítek, kde je uvedena spotřeba energie (ve wattech nebo
ampérech). Ujistěte se, že nepřetržitá spotřeba zařízení, které se chystáte napájet, nepřevyšuje hodnotu 120 wattů. Je-li spotřeba
energie zařízení uvedena v ampérech, stačí ji vynásobit hodnotou střídavého napětí ve voltech (115) a získáte spotřebu ve wattech.
Například vrtačka s hodnotou 1 ampér bude mít spotřebu energie 115 wattů. Nepoužívejte měnič se zařízením, jehož nepřetržitá
spotřeba energie je větší než 120 wattů.
ŘŘeeššeenníí ppoottíížžíí
„Bzučení“ v audio systémech—Z reproduktorů některých levnějších stereo systémů a „boom boxů“ se při zapojení do měniče může
ozývat bzučení. Toto je způsobeno zdrojem napětí v elektronickém zařízení, který nesprávně filtruje modifikovanou sinusoidu
generovanou měničem. Jediným řešením tohoto problému je použít zvukový systém, který obsahuje kvalitnější zdroj napětí.
Rušení televizního signálu—měnič je vybaven stíněním a filtry pro minimalizaci rušení televizního signálu. V některých případech
může k rušení přesto docházet, zejména u slabých televizních signálů. Zkuste problém vyřešit pomocí následujících opatření:
• Umístěte měnič co nejdále od televize, antény a anténních kabelů.
• Minimalizujte rušení změnou orientace měniče, anténních kabelů a napájecího kabelu televize.
•
Ujistěte se, že anténa připojená k televizi poskytuje dobrý signál (bez „zrnění“) a že používáte kvalitní, stíněný anténní kabel.
Nedostatek výstupního střídavého napětí—U některých vozidel platí, že má-li být zapalovač cigaret napájen při vypnutém motoru,
musí být zapalovací klíč v poloze „zapnuto“ nebo „světla“.
Napětí baterie je nižší než 11 V—Nabijte nebo vyměňte autobaterii.
Používané zařízení spotřebovává příliš mnoho energie—Snižte zátěž na 120 wattů nebo méně.
Měnič se vypnul v důsledku přehřátí—odpojte měnič od zdroje napětí a nechte jej vychladnout. Zajistěte kolem měniče přiměřenou
ventilaci. Ujistěte se, že nepřetržitá spotřeba zařízení, které se chystáte napájet, nepřesahuje 120 wattů.
Měnič není přiměřeně zahřátý—zapojte měnič do zdroje napětí vozidla a bez připojeného přenosného elektronického zařízení jej
zapněte a nechte 5 minut zahřívat. Zapojte přenosné elektronické zařízení do zahřátého měniče. V případě potřeby postup opakujte.
Měnič je přetížen—Pro zachování regulace snižte zátěž na 120 wattů nebo méně. Nízké vstupní napětí – Pro zachování regulace
udržujte vstupní stejnosměrné napětí nad hodnotou 12 V.
Baterie je slabá / ve špatném stavu—Nabijte nebo vyměňte autobaterii. Další informace najdete v této příručce v části věnované
nastartování motoru a ponechání motoru v chodu.
Výrazný pokles energie nebo napětí—Zkontrolujte stav svorek a vývodů autobaterie. V případě potřeby proveďte výměnu nebo vyčištění.
TTeecchhnniicckkéé úúddaajjee
Výstupní výkon 120 W nepřetržitý, 150 W špička
Výstupní výkon (mžikový) 250 W
Vstupní napětí 11 V – 16 V DC
Výstupní napětí RMS 220 V – 240 V AC (USB - 5VDC)
Výstupní frekvence 50 Hz +/- 4 Hz
Maximální účinnost 85–90 %
Výstupní vlnový tvar Regulovaná modifikovaná sinusoida
AC Zásuvka Kombinovaná zásuvka – kontinentální evropská se 2 kolíky a britská se 3 kolíky
Rozměry 120 (V) x 70 (Š) x 32 (H) mm
Hmotnost 320 g (včetně kabelu a zástrčky)
Skladovací teplota -10 °C až 60 °C (14 °F až 140 °F)
Provozní teplota 0 °C až 50 °C (32 °F až 122 °F)
Spotřeba proudu bez zátěže < 0.2 A
Světelná indikace slabé baterie 10.8 V DC
Bezpečnostní certifikáty CE, e-Mark, FCC, RTCA DO-160E
Délka vstupního napájecího kabelu (DC) 0.6 m
Materiál pláště UL s hodnotou 94V-0
Vestavěné prvky pro ochranu obvodů
Vstup: 1. Ochrana proti přepětí. Automatické vypnutí, pokud stejnosměrné napětí překročí 16 V
2. Ochrana proti podpětí. Klesne-li hodnota stejnosměrného napětí pod 11 V, LED
indikátor začne svítit červeně.
Výstup: 1. Ochrana proti zkratu / napěťovému rázu. Automatické vypnutí při výskytu zkratu /
napěťového rázu.
2. Ochrana proti přepětí. Automatické vypnutí, pokud výstupní výkon přesáhne 150 W.
3.
Ochrana proti přehřátí. Automatické vypnutí, pokud teplota přesáhne 65 °C Ī 5 °C (140 °F)
* Dojde-li k automatickému vypnutí, restartujte měnič vyjmutím a opětovným
připojením cigaretové zástrčky. Měnič se po automatickém vypnutí sám nerestartuje.
49
ČČ EE ŠŠ TT II NN AA
PPřřiippoojjeenníí mměěnniiččee kk ppoorrttuu EEmmPPoowweerr vv lleettaaddllee
1. Na konci napájecího kabelu najdete adaptér pro zapalovač cigaret / napájecí zdroj vozidla. Zatlačte na klapku a odsuňte
cigaretovou zástrčku od letového konektoru. Část zbývající na konci napájecího kabelu měniče je možné zapojit do portu
Empower.
2. Poblíž sedadla vyhledejte zdířku pro letový konektor a pevně do ní letový konektor zasuňte. Až budete potřebovat použít měnič
ve vozidle, stačí jen znovu spojit cigaretovou zástrčku s letovým konektorem.
3. Ujistěte se, že vypínač měniče je v pozici Zapnuto (vypínač najdete na boku přístroje). Je-li měnič správně připojen ke zdroji
stejnosměrného napětí, LED indikátor bude svítit.
Poznámka: Port Empower poskytuje nepřetržitý výkon pouze 75 W. Je to z důvodu vaší bezpečnosti i bezpečnosti ostatních pasažérů.
Zařízení, jehož spotřeba je větší než 75 wattů, nemusí v letadle fungovat. Některé notebooky vyžadující více než 75 W mohou přesto
fungovat, nicméně může u nich docházet k přepínání mezi stavy „nabíjení“ a „baterie“ a mohou trpět sníženým výkonem.
PPřřeeddcchháázzeenníí ppřřeehhřřááttíí
1. Během provozu potřebuje měnič ve svém okolí co nejlepší proudění vzduchu. Vzduch vchází do zadních (přívodních) ventilátorů
umístěných poblíž napájecího kabelu měniče a vychází ventilátory umístěnými v horní části poblíž zástrčky střídavého napětí.
Neomezujte tok vzduchu. Mohli byste tím způsobit přehřátí měniče.
2. Nepoužívejte měnič v blízkosti tepelného zdroje, tepelného ventilátoru nebo na přímém slunci.
3. Teplota okolního vzduchu by měla být mezi -5 a 50 °C. (23–122 °F) – optimálního výkonu lze dosáhnout při teplotách
15–25 °C. (60–80 °F).
AAuuttoommaattiicckkéé vvyyppnnuuttíí vv ddůůsslleeddkkuu ppřřeehhřřááttíí
Stoupne-li interní teplota měniče nad 60 °C (140 °F), měnič se automaticky vypne. Chcete-li po vypnutí měnič znovu používat,
vytáhněte cigaretovou zástrčku ze zdroje stejnosměrného napětí a vyčkejte nejméně 15 minut, než zástrčku do zdroje opět vsunete.
NNaassttaarrttoovváánníí mmoottoorruu vvoozziiddllaa aa ppoonneecchháánníí mmoottoorruu vv cchhoodduu
Měnič může být používán při zapnutém i vypnutém motoru. Během startování motoru může napětí baterie výrazně poklesnout, což
může způsobit krátkodobý výpadek činnosti měniče.
• Pokud měnič nenapájí žádné zařízení, odebírá z autobaterie méně než 0,2 ampéru. Díky takto malé spotřebě proudu většinou
není nutné nepoužívaný měnič odpojovat od napájecího zdroje vozidla. Pokud však vozidlo nebude používáno déle jak den,
potom měnič ze zdroje odpojte. V případě, že není používán, doporučuje Společnost Kensington měnič vypnout vypínačem na
boku přístroje. Je-li měnič vypnut, LED indikátor, umístěný na horní straně přístroje, nebude rozsvícen.
• V závislosti na faktorech, jako je stav baterie, napájené zařízení a dokonce počasí, může dojít k vybití autobaterie za 2 až 8
hodin. Uživatelé by měli napětí buďto sledovat, nebo každou hodinu baterii dobít nastartováním motoru. Tak lze zabránit
neočekávanému vypnutí zařízení a zajistit stálý dostatek energie pro nastartování vozidla.
• Je-li motor puštěn, má autobaterie daleko větší kapacitu a napětí. Dochází-li při vypnutém motoru k vypínání měniče v
důsledku nadměrné zátěže, může ponechání motoru v chodu tento problém vyřešit.
VVaarroovváánníí!! JJssttee--llii vv ggaarráážžii nneebboo vv jjiinnéémm uuzzaavvřřeennéémm pprroossttoorruu,, nneenneecchháávveejjttee mmoottoorr vvoozziiddllaa vv
cchhoodduu!! SSttoojjíí-
-llii vvoozziiddlloo nnaa mmííssttěě aa mmoottoorr jjee ssppuuššttěěnn zzaa úúččeelleemm nnaappáájjeenníí ppřřeennoossnnééhhoo
eelleekkttrroonniicckkééhhoo zzaařříízzeenníí nneebboo nna
abbííjjeenníí bbaatteerriiee vvoozziiddllaa,, jjee nnuuttnnéé bbýýtt vv ddoobbřřee vvěěttrraannéémm pprroossttoorruu
aa vv ddoossttaatteeččnnéé vvzzddáálleennoossttii oodd jjiinnýýcchh uuz
zaavvřřeennýýcchh pprroossttoorr.. OOssoobbnníí aa oobbyyttnnáá vvoozziiddllaa pprroodduukkuujjíí
ooxxiidd uuhheellnnaattýý,, kktteerrýý mmůůžžee zzppůůssoobbiitt vváážžnnéé ppoorraanněěn
níí nneebboo ssmmrrtt vv ppřřííppaadděě,, žžee jjee mmoottoorr ppuuššttěěnn
vv ggaarráážžii nneebboo jjiinnéémm uuzzaavvřřeennéémm pprroossttoorruu ((ppřřííppaaddnněě vv bbllíízzkkoossttii
uuzzaavvřřeennýýcchh pprroossttoorr))..
FFuunnkkccee pprrvvkkůů pprroo aauuttoommaattiicckkéé bbeezzppeeččnnoossttnníí vvyyppnnuuttíí mměěnniiččee..
Přepětí—Pokud vstupní stejnosměrné napětí z autobaterie přesáhne 16 V, LED indikátor měniče začne svítit červeně a měnič se
automaticky vypne. Chcete-li měnič restartovat, vyjměte a znovu vsuňte cigaretovou zástrčku.
Podpětí—Pokud vstupní stejnosměrné napětí z autobaterie klesne pod 11 V, LED indikátor měniče začne svítit červeně. Dobijte
baterii opětovným nastartováním motoru vozidla.
Přetížení—Pokud odebíraný výkon přesáhne 150 wattů, LED indikátor měniče začne svítit červeně a měnič se automaticky vypne.
Chcete-li měnič restartovat, vyjměte a znovu vsuňte cigaretovou zástrčku.
Přehřátí—Pokud interní teplota přesáhne 60 °C (140 °F), LED indikátor měniče začne svítit červeně a měnič se automaticky vypne.
Vytáhněte cigaretovou zástrčku ze zdroje stejnosměrného napětí a nechte měnič nejméně 15 minut chládnout. Potom zástrčku do
zdroje opět vsuňte.
VVaarroovváánníí!! PPoo ppoouužžiittíí mměěnniiččee ssee nneeddoottýýkkeejjttee ššppiiččkkyy cciiggaarreettoovvéé zzáássttrrččkkyy.. ZZáássttrrččkkaa mmůůžžee bbýýtt
hhoorrkkáá aa mmůůž
žee ddoojjíítt kk ppooppáálleenníí vvaaššíí kkůůžžee nneebboo kkee vvzznníícceenníí hhoořřllaavvýýcchh mmaatteerriiáállůů.. NNeežž mměěnniičč
uulloožžííttee nnaa bbeezzppeeččnnéé mmíísst
too,, nneecchhttee cciiggaarreettoovvoouu zzáássttrrččkkuu úúppllnněě vvyycchhllaaddnnoouutt..
PPoožžaaddaavvkkyy nnaa zzddrroojj sstteejjnnoossmměěrrnnééhhoo nnaappěěttíí
Měnič lze připojovat pouze ve vozidlech, jejichž stejnosměrný napěťový zdroj má nominální hodnotu výstupního napětí 12 voltů.
Měnič nebude pracovat s 6voltovou baterií a bude poškozen v případě připojení k 24voltové baterii. Zdroj napětí musí poskytovat
stejnosměrné napětí v rozmezí 11 až 15,5 voltů. Zdrojem napětí může být baterie nebo jiný 12voltový zdroj stejnosměrného napětí s
dobrou regulací. Zkontrolujte informace v příručce k vašemu vozidlu.
48
ČČ EE ŠŠ TT II NN AA