33
Návod ke stavbě a provozu Air Traineru 140 ARF čís. 2581
Obr 24, Zkouška funkcí
- Překontrolujte přiřazení kanálů na přijímači, pokud to je
nutné, vyměňte konektory.
- Přesuňte knipl a páky trimu na vysílači do střední polohy.
- Nyní se kormidla musí nacházet v neutrální poloze. Jinak je
dodatečně nastavte pomoci vidliček.
- Jemné nastavení proveďte vysílačem.
- Proveďte zkoušku smyslu otáčení serv.
- Postavte se za model. Vychýlite-li knipl směrového kor-
midla doprava, musí se směrové kormidlo rovněž vychýlit
doprava.
- Pokud přitáhnete knipl výškového kormidla směrem k
sobě, zdvihne se klapka výškového kormidla.
- Při pohybu kniplu křidélek doprava se klapka pravého
křidélka vychýkí nahoru, levá dolů.
- Při zaměněné funkci kormidla aktivujte servorevers
příslušného kanálu na vysílači.
- Velikosti výchylek kormidel nastavte dle udaných měr
(dbejte návodu soupravy dálkpvého řízení).
Běh motoru
- Model podržte tak, aby se vrtule mohla volně otáčet.
Pozor: Při veškerých montážních pracích, seřizování
a údržbě jakož i při startu se nikdy nepřibližujte kruhu
otáčení vrtule - nebezpečí úrazu!
- Zkontrolujte smysl otáčení motoru. Při pohledu zepředu
se motor musí otáčet proti smyslu hodinových ručiček.
V případě, že tomu tak není, je třeba přehodit dva ze tří
přípojovacích kablů mezi motorem a regulátorem.
- Po přistání anebo zkušebním běhu vždy napřed odpo-
jte aku od regulátoru, pak vypněte vysílač!
Vyvážení modelu
- Polohu těžiště „C.G.“ označte na obou stranách trupu ve
vzdálenosti 75 - 90 mm od náběžné hrany.
- Model podepřít v těžišti a nechat jej vyvážit. Ideální polohy
je dosaženo, když model zůstane v rovnováze s lehce dolů
nakloněnou přední části.
- Pokud je to nutné, přesuňte pohonný akumulátor odpoví-
dajícím seměrem.
- Označte si v trupu polohu akumulátoru, abyste jej v
případě jeho výměny zabudovali zpět do stejné polohy.
Osvětlení (poziční světla)
- Osvětlení je permanentně zapnuté a není spínatelné dál-
kovým řízením. Má-li se létat bez osvětlení, musí se
vytáhnout zástrčky z konektorové lišty na rozvodné desce.
- Jako světla slouží LED diody, takže minimální spotřeba
proudu nemá vliv na dobu provozu.
Zalétávání, rady pro létání
- Před prvním startem dbejte doporučení uvedených v odstav-
cích „Běžné testy před startem“ a „Provoz modelu“ v odstavci
„Bezpečnostní pokyny“.
- Pro zalétnutí modelu byste si měli zvolit dle možností den s
bezvětřím.
- Pro první lety je vhodná velká, plochá louka bez překážek
(stromů, plotů, vedení vysokého napětí apod.).
- Znovu proveďte zkoušku funkcí.
- Model lze startovat z ruky anebo ze země.
- Start modelu se provádí vždy přímo proti větru.
- Při dostatečně hladké startovací dráze se doporučuje start ze
země.
- Zkuste několikrát popojet, abyste si zvykli na chování modelu
při pojíždění a na reakce kormidel na zemi.
- Roztočte motor na plný plyn a nechte model rozběhnout proti
větru. Při dosažení dostatečné rychlosti zvedněte model krát-
kým potažením výškového kormidla za země.
- Pro start z ruky byste si měli vzít na pomoc někoho, kdo je
schopen model dostatečnou rychlostí hodit do vzduchu.
- Zapnout motor a model odstartovat prudkým hodem
vodorovně přesně proti větru.
- Model nechejte letět rovně, nepokoušejte se o zatáčky v
blízkosti země.
- Pokud je to nutné, dotrimujte kormidla tak, abyste dosáhli
plynulého stoupavého letu.
- Překontrolujte reakce modelu na výchylky kormidel. Po
případě by se měly výchylky po přistání odpovídajícím
způsobem zvětšit nebo zmenšit.
- Vyzkoušejte si v dostatečně bezpečné výšce minimální
rychlost modelu.
- Přistání zahajujte vždy s dostatečně vysokou přistávací
rychlostí.
- Bylo-li nutné model dotrimovat, upravte po přistání délku
táhel a páky trimu přesuňte na vysílači zpět do nulové
polohy, takže je pro další lety na obou stranách k dispozici
plná dráha trimu.
24
Velikostí výchylek jsou vždy měřeny na vnitřní straně
kormidel.
- Uvedené výchylky kormidel jsou pouze orientační hod-
noty pro první lety. Přesné nastavení musí provést
každý pilot sám dle svých individuálních zvyklostí při
řízení.
- Stejně tak případné nastavení Expo se provádí dle
vlastních zvyklostí při řízení.
křídélka
30 mm
30 mm
Směrové kormidlo
15 mm
15 mm
Výškové kormidlo
15 mm
15 mm